Veelgestelde vragen over MijnCWZ

Hieronder vindt u antwoorden op de volgende soorten vragen:

  • algemeen
  • inloggen en afmelden
  • afspraken en meldingen
  • wat zien en doen in MijnCWZ?
  • veiligheid en privacy
  • machtiging
  • andere vragen

1. Algemeen

Als patiënt kunt u uw medische gegevens inzien in MijnCWZ: een digitaal patiëntportaal. MijnCWZ is een beveiligde, persoonlijke omgeving voor patiënten van CWZ. Hier kunt u zelf 24 uur per dag, 7 dagen per week uw afspraken inzien, vragen stellen aan uw zorgverlener en delen van uw medisch dossier bekijken. Deze informatie wordt opgehaald uit het elektronisch patiënten dossier (EPD). In het EPD registreren de artsen die u behandelen uw actuele gegevens. U moet toestemming geven dat zij uw gegevens mogen delen met andere zorgverleners zoals de huisarts.

MijnCWZ is ontwikkeld om u als patiënt mee te laten kijken en beslissen over uw eigen zorg. Als we zorgen dat u de juiste informatie heeft, kunt u betere keuzes maken. We willen u zoveel mogelijk inzage geven in uw eigen dossier. U kunt gegevens op een rustig moment nalezen, controleren en u kunt zich beter voorbereiden op het bezoek aan het ziekenhuis. Een grotere patiëntbetrokkenheid is een van onze ambities

De voordelen op een rij:

  • u kunt altijd uw eigen gegevens inzien: op elk moment, op elke plaats en op elk apparaat: computer, laptop, tablet of telefoon
  • u hoeft maar één keer uw te verhaal doen en te laten vastleggen
  • u kunt zich beter voorbereiden op het gesprek met uw arts
  • u kunt de uitslagen van uw onderzoeken bekijken: direct om snel te weten waar u aan toe bent of juist na het gesprek met uw arts
  • alle informatie staat op één plek bij elkaar; dit gaat zorgen voor een betere samenwerking tussen de zorgverleners die u behandelen
  • u kunt betere beslissingen nemen samen met uw arts
  • u bent actiever betrokken, u kunt meedenken en de regie nemen als u dat wilt.

MijnCWZ is bedoeld voor patiënten die onder behandeling zijn of waren in CWZ.

U kunt toegang krijgen tot MijnCWZ als:

  • u bent ingeschreven als patiënt bij CWZ
  • identificatie heeft plaatsgevonden op basis van een geldig legitimatiebewijs
  • verificatie heeft plaatsgevonden op basis van het BSN
  • u beschikt over een DigiD+: DigiD met extra controle via een sms-code of DigiD App
  • u gaat akkoord met de algemene voorwaarden.

Nee, het gebruik van MijnCWZ is gratis.

Het gebruik van MijnCWZ is uw eigen keuze en niet verplicht. Wilt u MijnCWZ geheel laten afsluiten? Neem dan contact op met de polikliniek waar u onder behandeling bent of meldt u met uw ID-bewijs bij de registratiebalie in MijnCWZ.

2. Inloggen en uitloggen

  • een computer, tablet of telefoon met internetverbinding
  • een DigiD met sms-controle of DigiD App
  • een telefoon om de sms van DigiD te ontvangen of DigiD App te gebruiken
  • een BSN-nummer dat gevalideerd is door de registratiebalie in CWZ.

Kijk voor meer informatie, uitleg en video's op Inloggen via DigiD

  • klik op de knop MijnCWZ rechtsboven op de website www.cwz.nl. U komt nu op de openbare startpagina van MijnCWZ
  • klik op de knop Inloggen. U komt nu op het invulscherm van DigiD.

Let op: U kunt alleen inloggen via DigiD met de optie ‘Met een controle via sms’ of via de DigiD app. Heeft u geen DigiD, geen sms-controle of DigiD App? Dan moet u dit eerst aanvragen bij DigiD (dit duurt 3 werkdagen). Lees hier hoe dit werkt.

Inloggen met DigiD met SMS-controle

  • kies de optie 'Met een controle via sms'. Vul uw DigiD-gebruikersnaam en wachtwoord in en klik op Inloggen
  • u krijgt meteen een sms-bericht met een code op uw mobiele telefoon. Als u geen mobiele telefoon heeft, kunt u de code ook ontvangen op uw vaste telefoon (regel dit op www.digid.nl)
  • voer de code in op het scherm van uw computer, tablet of telefoon
  • Nu heeft u toegang tot uw medisch dossier in MijnCWZ.

Inloggen met DigiD App

  • kies de optie 'met de DigiD app'
  • vul uw DigiD-gebruikersnaam in
  • open de DigiD App op uw smartphone of tablet en scan daarmee de QR-code
  • klik op Inloggen in de DigiD App op uw smartphone of tablet
  • voer uw DigiD pincode in
  • klik op OK en ga terug naar MijnCWZ
  • nu heeft u toegang tot uw medisch dossier in MijnCWZ.

Nee. In MijnCWZ staan privacygevoelige gegevens. De Wet bescherming persoonsgegevens verplicht ziekenhuizen om deze gegevens goed te beschermen. Daarom kunt u alleen inloggen met DigiD via de optie ‘Inloggen met een extra controle via sms’ of via de DigiD App.

Eerste afspraak met verwijzing van uw huisarts (met Zorgdomein verwijsnummer)
Bent u doorverwezen door uw huisarts en heeft u nog geen toegang tot MijnCWZ? Dan kunt u een afspraak inplannen met uw Zorgdomein verwijsnummer. Dit kan momenteel alleen voor nieuwe eerste afspraken / verwijzingen voor het specialisme KNO. U logt in met uw geboortedatum en het Zorgdomein verwijsnummer. U vindt dit nummer op de verwijsbrief van uw huisarts. Het verwijsnummer begint met de letters ZD. U kunt met een Zorgdomeinnummer alleen een afspraak inplannen en geen andere medische gegevens inzien.

In MijnCWZ staan privacygevoelige gegevens. De Wet bescherming persoonsgegevens verplicht ziekenhuizen om deze gegevens goed te beschermen. Daarom kunt u alleen inloggen met DigiD via de optie ‘Inloggen met een extra controle via sms’ of via de DigiD App.

Ja. Ook als u geen mobiele telefoon heeft, kunt u gebruik maken van de sms-functie. U kunt namelijk een gesproken sms-bericht op uw vaste telefoonnummer ontvangen. In Mijn DigiD kunt deze functie instellen. Bij het aanvragen van de controle via sms geeft u een vast telefoonnummer op en kiest de optie 'ik wil gesproken sms-berichten ontvangen'.

Nee. Per mobiel telefoonnummer kan slechts één Digid-account gekoppeld worden, voor sms-controle of gebruik van de DigiD App. U kunt sms-controles ook ontvangen op uw vaste telefoonnummer. U kunt deze functie instellen bij het aanvragen van controle via sms bij DigiD.

Vanwege de veiligheid kunt u (nog) niet inloggen op MijnCWZ als uw BSN nog niet gecontroleerd is aan de hand van uw paspoort of ID-bewijs. U kunt uw ID-bewijs bij een volgend bezoek aan het ziekenhuis laten controleren bij de registratiebalie, bij de hoofdingang van CWZ.

  • controleer of uw DigiD de optie 'sms-controle' heeft of dat u de DigiD App gebruikt. Is dat niet het geval? Vraag dit dan aan via DigiD
  • als uw DigiD in orde is maar u geen toegang tot MijnCWZ krijgt, is mogelijk uw BSN nog niet gecontroleerd aan de hand van uw paspoort of ID-bewijs. U kunt uw ID-bewijs bij een volgend bezoek aan het ziekenhuis laten controleren bij de registratiebalie, bij de hoofdingang van CWZ
  • heeft u een juist DigiD en een gecontroleerd BSN? Neem dan contact op met Klantenservice, telefoonnummer 024 365 73 00 of stuur een e-mail naar klantenservice@verwijder-dit.cwz.nl. Vermeldt daarbij:

    • wat het probleem is en wanneer het zich voordeed
    • voeg in een e-mail een schermafbeelding of tekst van de foutmelding toe.

Vanwege de veiligheid kunt u (nog) niet inloggen op MijnCWZ als uw BSN nog niet gecontroleerd is aan de hand van uw paspoort of ID-bewijs. U kunt uw ID-bewijs bij een volgend bezoek aan het ziekenhuis laten controleren bij de registratiebalie, bij de hoofdingang van CWZ.

Bent u doorverwezen door uw huisarts en heeft u nog geen toegang tot MijnCWZ? Dan kunt u een afspraak inplannen met uw Zorgdomein verwijsnummer. Dit kan momenteel alleen voor nieuwe eerste afspraken / verwijzingen voor het specialisme KNO. U logt in met uw geboortedatum en het Zorgdomein verwijsnummer. U vindt dit nummer op de verwijsbrief van uw huisarts. Het verwijsnummer begint met de letters ZD. U kunt met een Zorgdomeinnummer alleen een afspraak inplannen en geen andere medische gegevens inzien.

  • u kunt uitloggen uit MijnCWZ met de knop 'uitloggen' rechtsboven in het scherm
  • log altijd uit voordat u de computer afsluit, zo beschermt u uw gegevens. Sluit al uw vensters en tabbladen af
  • maakt u 15 minuten geen gebruik van MijnCWZ? Dan wordt u automatisch uitgelogd. Alles wat niet verzonden of niet opgeslagen is, gaat dan verloren. 

Maakt u 15 minuten lang geen gebruik van MijnCWZ? Dan wordt u automatisch uitgelogd. Dit is voor uw veiligheid. Alles wat niet verzonden of niet opgeslagen is, gaat dan verloren. Sla uw acties dus goed op voordat u pauze neemt.

3. Afspraken en meldingen

Een afspraak maken kan momenteel alleen voor nieuwe eerste afspraken / verwijzingen voor het specialisme KNO. In de toekomst zal CWZ het maken van afspraken via MijnCWZ voor meer specialismen mogelijk maken.

Eerste afspraak maken via MijnCWZ
U logt in op MijnCWZ met DigiD. Het is belangrijk dat uw DigiD-account is uitgebreid met de sms-controle en dat uw BSN is gecontroleerd in CWZ. Dit kan alleen als u al patiënt bent van CWZ. Bent u ingelogd? Dan vindt u de verwijzing op de MijnCWZ-startpagina bij 'In te plannen verwijzing'.

Eerste afspraak maken via Zorgdomein
Bent u doorverwezen door uw huisarts naar KNO en heeft u nog geen toegang tot MijnCWZ? Dan kunt u een afspraak inplannen met uw Zorgdomein verwijsnummer. U logt in met uw geboortedatum en het Zorgdomein verwijsnummer. U vindt dit nummer op de verwijsbrief van uw huisarts. Het verwijsnummer begint met de letters ZD. U kunt met een Zorgdomeinnummer alleen een afspraak inplannen en geen andere medische gegevens inzien.

Een afspraak maken kan momenteel voor nieuwe eerste afspraken / verwijzingen voor het specialisme KNO.

Eerste afspraak maken via Zorgdomein

Bent u doorverwezen door uw huisarts naar KNO en heeft u nog geen toegang tot MijnCWZ? Dan kunt u een afspraak inplannen met uw Zorgdomein verwijsnummer. U logt in met uw geboortedatum en het Zorgdomein verwijsnummer. U vindt dit nummer op de verwijsbrief van uw huisarts. Het verwijsnummer begint met de letters ZD. U kunt met een Zorgdomeinnummer alleen een afspraak inplannen en geen andere medische gegevens inzien.

Eerste afspraak maken via MijnCWZ
Het is ook mogelijk om met behulp van MijnCWZ online een afspraak in te plannen. U logt in op MijnCWZ met DigiD. Het is belangrijk dat uw DigiD-account is uitgebreid met de sms-controle en dat uw BSN is gecontroleerd in CWZ. Dit kan alleen als u al patiënt bent van CWZ. Bent u ingelogd? Dan vindt u de verwijzing op de MijnCWZ-startpagina bij 'In te plannen verwijzing'.

CWZ stuurt u graag 48 uur vóór uw afspraak per sms een herinnering op uw mobiele telefoon. In dit sms-bericht staat de datum van de afspraak. Bij meerdere afspraken op één dag krijgt u alleen een sms- bericht over de eerste afspraak. Om per sms een afspraakherinnering te ontvangen moet uw mobiele telefoonnummer bekend zijn en moet u toestemming hebben gegeven voor het gebruik hiervan.

Afspraakinformatie
In de herinnering per sms wordt alleen de datum van uw afspraak genoemd. Vanwege de veiligheid stuurt CWZ geen andere informatie per sms. In MijnCWZ vindt u onder het tabblad 'Agenda' meer informatie over uw afspraak zoals de tijd, specialisme, met wie u een afspraak heeft en waar de afspraak plaatsvindt.

Ja. U kunt per sms afspraakherinneringen ontvangen en per e-mail een melding ontvangen als er een e-consult of vragenlijst voor u klaarstaat in MijnCWZ. Hiervoor heeft CWZ uw e-mailadres en mobiele telefoonnummer nodig en uw toestemming om deze te gebruiken.

  • voeg uw e-mailadres en mobiele telefoonnummer toe onder het tabblad 'Mijn gegevens'
  • stel onder het tabblad 'Mijn instellingen' in welke meldingen u wilt ontvangen
  • geef toestemming voor het gebruik van uw gegevens via het toestemmingsformulier of meldt dit tijdens uw volgende bezoek aan het ziekenhuis bij de polikliniek.

Als u een nieuw of ander e-mailadres of mobiel telefoonnummer registreert, ontvangt u een controle-e-mail of controle-sms om te bevestigen dat telefoonnummer en e-mailadres kloppen en van u zijn.

Uw afspraakinformatie bevat privacygevoelige gegevens. De Wet bescherming persoonsgegevens verplicht ziekenhuizen om deze gegevens goed te beschermen. Wij kunnen gegevens zoals wat voor afspraak u heeft, met wie en waar, daarom niet per e-mail versturen. In MijnCWZ is de informatie goed beveiligd. Daarom moet u op MijnCWZ inloggen met DigiD via de optie 'Inloggen met een extra controle via sms' of via de DigiD App. U vindt uw afspraakinformatie in MijnCWZ onder het tabblad 'Agenda'. Door op de afspraak te klikken, krijgt u meer informatie te zien.

4. Wat zien en doen in MijnCWZ

U kunt in MijnCWZ verschillende onderdelen uit uw eigen medisch dossier inzien, controleren en raadplegen zoals (lab)uitslagen bekijken, afspraken en opnames inzien, behandelverslagen lezen, medicijnoverzicht doornemen, vragenlijsten invullen, patiëntfolders lezen en via e-consult contact opnemen met uw zorgverlener. U vindt in MijnCWZ gegevens vanaf december 2017, het moment dat MijnCWZ is gestart. Dit kunt u zien of doen:

Afspraken
Hier vindt u uw geplande afspraken/opnames: dag, datum, tijd, specialisme, naam van de zorgverlener, locatie en telefoonnummer.

Zelf afspraak inplannen
Na het bezoek aan uw huisarts heeft u een verwijzing voor een specialisme in CWZ meekregen. Dit is een Zorgdomeinverwijzing. Voor sommige specialismen kunt u daarna zelf een afspraak inplannen in MijnCWZ. Dit staat dan vermeld  op de Zorgdomeinverwijzing. 

Dossier
Hierin vindt u verschillende onderdelen uit uw medisch dossier in CWZ. Het gaat om verslagen van uw zorgverlener, brieven aan uw huisarts, uitslagen en metingen. Ook staat vermeld welke medicijnen u gebruikt en welke allergieën u heeft, voor zover dat in CWZ bekend is.

Behandelverslagen
Hier kunt u lezen wat uw zorgverlener in uw medisch dossier heeft genoteerd tijdens een polikliniekbezoek, ziekenhuisopname of telefonisch consult. Het gaat om informatie na 8 december 2017. Op die dag nam CWZ het elektronisch patiëntendossier in gebruik.

Diagnoses
Hier kunt u de diagnoses lezen die uw zorgverlener in het medisch dossier heeft genoteerd. Dit is de vastgestelde ziekte of stoornis.

Metingen
Hier kunt u de resultaten vinden van diverse metingen die bij u zijn uitgevoerd in het ziekenhuis.

Uitslagen
In dit onderdeel vindt u de uitslagen van verschillende onderzoeken die bij u zijn uitgevoerd na 8 december 2017. Bijvoorbeeld bloedonderzoek, urineonderzoek, weefselonderzoek of onderzoek in het maagdarmkanaal. Van beeldvormend onderzoek (radiologie zoals een echo of MRI) vindt u alleen de verslagen. U ziet geen beeldmateriaal (foto’s of filmpjes).

Medicijnoverzicht
Hier vindt u het overzicht van medicijnen die u op dit moment gebruikt en die bij uw zorgverleners in CWZ bekend zijn.  In dit overzicht staan alle gegevens die bij ons bekend zijn. Misschien gebruikt u nog andere medicijnen. Het is daarom belangrijk dat u zélf ook uw apotheker en andere zorgverleners informatie geeft over alle medicijnen die u gebruikt.

Herhaalrecept aanvragen
Voor een aantal medicijnen kunt u via MijnCWZ zelf een herhaalrecept aanvragen. Bijvoorbeeld als u vergeten bent om dit te vragen tijdens uw afspraak met de arts die de medicijnen voorschrijft.

Patiëntfolders
Uw zorgverlener kan folders voor u klaarzetten in MijnCWZ. Onder het kopje 'Patiëntinformatie" vindt u een overzicht van folders en andere informatie die uw zorgverlener voor u geselecteerd heeft. Dit kunnen behalve folders ook links naar informatie websites of filmpjes zijn. U kunt deze thuis op uw gemak doornemen.

Patiëntbrieven
Hier vindt u brieven over uw medische situatie die zijn verstuurd na 8 december 2017. Dit kunnen brieven zijn die uw zorgverlener in CWZ aan u heeft gericht. Maar ook brieven die naar uw huisarts of een andere arts zijn verstuurd.

E-consult 
Heeft u na 1 juli 2018 een afspraak gehad op de polikliniek? Dan staat de button 'Start een e-consult' automatisch voor u klaar. Door op deze button te klikken kunt u een e-consult openen. Met een e-consult kunt u vragen stellen aan uw behandelend zorgverlener over uw behandeling van dit moment. Het e-consult is niet geschikt voor spoed.

Melding nieuw e-consult 

U kunt per e-mail een melding krijgen wanneer u een nieuw e-consult heeft ontvangen in MijnCWZ. Als u nog geen melding ontvangt, kunt u dat zelf instellen:

  • ga naar ‘Mijn gegevens’
  • kies bij ‘Mijn instellingen’ dat u een e-mail wilt ontvangen bij een nieuw e-consultbericht
  • geef dit ook door aan de registratiebalie bij de hoofdingang, aan de medewerkers van de meldpunten of via het toestemmingsformulier

Mijn actielijst
Hier staan uit te voeren acties zoals digitale vragenlijsten invullen of een dagboek bijhouden.

Mijn gegevens
Hier staan uw gegevens zoals bekend bij CWZ, zoals uw naam, adres en woonplaats. Maar ook de gegevens van uw huisarts, verzekeraar en apotheek. Het is belangrijk dat alles klopt. Controleer ze dus goed en geef eventuele wijzigingen door.

Meer mogelijkheden in de toekomst 
Om u nog beter van dienst te kunnen zijn, werken wij constant aan nieuwe mogelijkheden in het patiëntportaal. In de toekomst kunt u:

  • zelf online afspraken maken voor meer afdelingen
  • vragenlijsten invullen voor meer afdelingen
  • beelden (foto’s en filmpjes) bekijken bij de onderzoeksverslagen. 

U kunt uw uitslagen bekijken zodra deze zijn vrijgegeven voor MijnCWZ.  Aan u de keuze of u de uitslag meteen bekijkt of samen met uw arts tijdens de volgende afspraak of daarna.

Met een e-consult kunt u vragen stellen aan uw behandelend zorgverlener over uw behandeling van dit moment. U vindt het e-consult bovenin het menu van MijnCWZ. Het e-consult is beschikbaar als u na 1 juli 2018 een afspraak heeft gehad op de polikliniek.

Een e-consult starten
Om een e-consult te starten, klikt u op de knop 'Start een e-consult'. Kies het specialisme aan wie u het e-consult wilt sturen. U kunt alleen kiezen uit de specialismen waar u onder behandeling bent. Uw e-consult met uw vraag komt binnen bij een medewerker van de polikliniek. Deze beantwoordt uw vraag zelf als de vraag niet medisch is of stuurt uw vraag door naar de zorgverlener die uw medische vraag kan beantwoorden. Het antwoord ontvangt u in MijnCWZ.

Melding ontvangen
U kunt per e-mail een melding krijgen wanneer u een nieuw e-consult / antwoord heeft ontvangen in MijnCWZ. Als u nog geen melding ontvangt, kunt u dat zelf instellen:

  • ga naar 'Mijn gegevens'
  • kies bij 'Mijn instellingen' dat u een e-mail wilt ontvangen bij een nieuw e-consultbericht
  • geef dit ook door via het toestemmingenformulier

Niet voor spoed
Een e-consult is niet geschikt voor spoed. Bel bij spoed of erger worden van uw klachten met de polikliniek waar u onder behandeling bent.

Voor een aantal poliklinieken zijn digitale vragenlijsten beschikbaar. Deze vragenlijsten zijn bedoeld om uw gezondheid te volgen. Uw zorgverlener of de balie assistente kan met u afspreken dat er een vragenlijst wordt klaargezet in MijnCWZ. U kunt de vragenlijst in MijnCWZ invullen.

Mijn actielijst
U kunt de vragenlijsten vinden onder het tabblad ‘Mijn Actielijst’. Hier vindt u terug welke vragenlijsten nog ingevuld moeten worden en welke u eerder hebt ingevuld. Ziet u niets staan? Dan zijn er op dat moment geen vragenlijsten voor u.

Vragenlijst invullen
Selecteer de vragenlijst die u wilt invullen. Vul de vragenlijst in. Vragen met een * zijn verplicht. Klik steeds rechts onderaan de pagina op ‘Volgende’ om verder te gaan. Klik aan het einde van de vragenlijst op ‘Opslaan’. Uw ingevulde vragenlijst is nu opgeslagen. Let op: het is niet mogelijk om de vragenlijst tussentijds op te slaan. Het is dus belangrijk dat u de vragenlijst in één keer invult.

U ontvangt geen bericht op het moment dat er een vragenlijst klaar staat. Om te bekijken of er een vragenlijst voor u klaarstaat, logt u in op MijnCWZ. U kunt de vragenlijsten vinden onder het tabblad ‘Mijn Actielijst’. Hier vindt u de vragenlijsten die nog ingevuld moeten worden en die u eerder heeft ingevuld. Ziet u niets staan? Dan zijn er op dit moment geen vragenlijsten voor u. Heeft u met uw zorgverlener of de balie assistente afgesproken dat er een vragenlijst zou worden klaargezet in MijnCWZ? Neem dan contact op met de polikliniek waar u onder behandeling bent. 

Ja dat kan. Op veel pagina's kunt u de knop 'Overzicht afdrukken' gebruiken. Kies daarna het printicoon en de gegevens kunnen worden afgedrukt. Een tweede mogelijkheid is om gelijktijdig op de toetsen Ctrl P te drukken. 

Als u informatie niet begrijpt, neem dan altijd contact op met uw zorgverlener. Bespreek uw vragen tijdens uw volgende afspraak in het ziekenhuis of stel uw vraag via het e-consult.

U vindt in MijnCWZ gegevens vanaf december 2017. Dat is het moment waarop MijnCWZ is gestart. Gegevens van voor december 2017 kunt u inzien tijdens uw behandeling met uw zorgverlener of door uw dossier schriftelijk op te vragen bij Juridische Zaken. Lees meer over het inzien en opvragen van uw dossier.

Om u nog beter van dienst te kunnen zijn, werken wij constant aan nieuwe mogelijkheden in MijnCWZ. In de toekomst kunt u:

  • zelf online afspraken maken voor meer specialismen
  • vragenlijsten invullen voor meer afdelingen
  • beelden (foto’s en filmpjes) bekijken bij de onderzoeksverslagen.

5. Veiligheid en privacy

CWZ gaat op een veilige manier om met digitale gegevens van patiënten. Wij hanteren een beleid voor informatieveiligheid in lijn met geldende wet- en regelgeving, zoals de Wet Bescherming Persoonsgegevens en de NEN.

Het EPD is goed beveiligd tegen inzage door onbevoegden. In CWZ is toegang alleen mogelijk door gebruik van inlogcodes. Het ziekenhuis heeft regels opgesteld waarin staat welke zorgverleners welke gegevens van u mogen inzien. Uitgangspunt is dat toegang alleen toegestaan is als dit noodzakelijk is voor de zorgverlening.

In MijnCWZ staan privacygevoelige gegevens. De Wet bescherming persoonsgegevens verplicht ziekenhuizen om deze gegevens goed te beschermen. Daarom kunt u alleen inloggen met DigiD via de optie ‘Inloggen met een extra controle via sms’ of via de DigiD App.

U kunt als patiënt zelf bijdragen aan de veiligheid van de medische informatie in MijnCWZ. Dit kunt u doen:

  • uitloggen als u MijnCWZ niet meer actief gebruikt
  • zorgvuldig omgaan met en opbergen van gedownloade of geprinte afdrukken uit MijnCWZ
  • bewaren van uw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord op een veilige plek
  • vergrendelen van uw pc met een screensaver, zodat er geen gegevens openstaan
  • beveiligen van uw internetmodem of router met encryptie bij gebruik van draadloos internet
  • vertrouwelijke informatie in en over MijnCWZ niet delen met anderen.

De gegevens in MijnCWZ komen uit uw medisch dossier. Voor deze gegevens gelden dezelfde regels als voor het dossier dat we in het ziekenhuis gebruiken. Alleen behandelaars die uw gegevens nodig hebben om u goed te behandelen, hebben inzage.

CWZ mag zonder uw toestemming geen medische gegevens delen met andere zorgverleners, buiten het ziekenhuis. Zoals het delen van uitslagen en beelden van onderzoeken met uw huisarts of medicijnen met uw apotheek. Soms kan dit voor uw zorg van belang zijn.

Als uw zorgverlener, zoals uw huisarts, inzage heeft in uw medische gegevens van het ziekenhuis, kan hij zich een completer beeld vormen van uw medische situatie. Onderzoeken en behandelingen kunnen beter op elkaar afgestemd worden. U krijgt de juiste zorg en onnodige afspraken worden voorkomen. Ook wil CWZ u soms benaderen voor medisch inhoudelijke vragenlijsten of ervaringsonderzoeken om uw zorg te verbeteren. Hiervoor kunt u CWZ éénmalig toestemming geven.

Toestemming geven
U kunt uw toestemming gemakkelijk regelen via MijnCWZ, onder het tabblad 'Mijn instellingen'. U kunt uw keuze op elk moment aanpassen. Lees meer over toestemming geven.

6. Ouders en kinderen / Machtiging

CWZ biedt machtigingen voor ouders om toegang te krijgen tot MijnCWZ van hun kind dat onder behandeling is in CWZ. Dit geldt voor kinderen tot en met 16 jaar. Meer informatie over machtigingen voor kinderen, vindt u op de pagina voor kinderen en ouders.CWZ biedt alleen machtigingen voor ouders. Voor andere personen zijn machtigingen niet mogelijk, ook niet via DigiD.

Voor het inloggen op MijnCWZ is DigiD nodig. DigiD is strikt persoonlijk. Bovendien beschikken veel kinderen niet over DigiD. Daarom biedt CWZ machtigingen voor ouders zodat zij via hun eigen DigiD inloggen op MijnCWZ en daar het dossier van hun kind kunnen oproepen.

Voor ouders van kinderen die bij CWZ onder behandeling zijn:

  • Kinderen tot 12 jaar: de ouders krijgen toegang tot mijn CWZ van hun kind via een machtiging.
  • Kinderen van 12-16 jaar: kinderen krijgen zelf toegang tot MijnCWZ met hun eigen DigiD. Ouders kunnen ook toegang krijgen met een machtiging als het kind daarmee instemt.
  • Vanaf 16 jaar hebben kinderen uitsluitend zelf toegang.

Machtigingen vervallen automatisch bij de genoemde leeftijden van het kind. Deze leeftijdsgrenzen zijn vastgelegd in de Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst.

Het aanvragen van een machtiging kan alleen als u het ouderlijk gezag heeft en kan alleen persoonlijk in CWZ op de polikliniek / afdeling waar uw kind onder behandeling is. Zowel uzelf als uw kind moeten bij de aanvraag in het ziekenhuis aanwezig zijn. Neem zowel van uzelf als uw kind het identiteitsbewijs mee. U ondertekent een machtigingsformulier. Is uw kind tussen de 12 en 16 jaar? Dan tekent uw kind mee. Lees hier meer over de aanvraag.

Pasgeboren kinderen beschikken nog niet over een BSN-nummer en een paspoort of ID-bewijs. CWZ schrijft deze kinderen in zonder BSN-nummer. Met een machtiging krijgt u dan toch meteen toegang tot MijnCWZ van uw kind, met uw eigen DigiD.

Volgens Wet geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO) heeft een kind tussen 12-16 jaar recht op volledige informatie. Zowel kind als ouder moet toestemming geven voor een behandeling. Meer informatie over deze wetgeving.

Volgens de Wet geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO) heeft een kind tussen 12-16 jaar recht op volledige informatie. Zowel kind als ouders moeten toestemming geven over een behandeling. Volgens de Wet geneeskundige behandelingsovereenkomst is een kind vanaf 16 jaar gelijk aan een volwassene. Het kind mag dus zelf beslissen over zijn behandeling. Instemming van de ouder is niet nodig. Meer informatie over deze wetgeving. 

De machtiging stopt automatisch bij 12 jaar. Er moet een nieuwe machtiging worden aangevraagd, waarbij uw kind meetekent en ermee instemt dat u toegang krijgt tot MijnCWZ. De machtiging stopt ook automatisch bij 16 jaar. Het kind heeft vanaf 16 jaar uitsluitend zelf toegang. Machtiging is niet meer mogelijk.

Als uw kind 16 jaar of ouder is, dan kunt u niet meer via een machtiging in het dossier van uw kind kijken. In overleg met uw kind kunt u wel gezamenlijk in het dossier kijken waarbij het kind inlogt. Uw kind zal dan zijn of haar eigen DigiD met sms-controle of DigiD App moeten hebben aangevraagd om in te loggen.

Nee. DigiD is strikt persoonlijk. Het inzien van het dossier van kinderen regelt u via een machtiging.

Na het activeren van de machtiging logt u in op MijnCWZ met uw eigen DigiD. Kies voor 'Mijn gegevens'. Kies voor 'Mijn machtigingen'. Selecteer het kind voor wie u gemachtigd bent. U kunt nu het medisch dossier van uw kind bekijken. Aan de linkerkant van het scherm ziet u de naam van uw kind staan. Rechts bovenin ziet u uw eigen naam staan. Onder 'Mijn machtigingen' ziet u nu wie nog meer gemachtigd is.

Als u bent ingelogd op MijnCWZ met uw eigen DigiD gaat u via tabblad 'Mijn gegevens' naar 'Mijn machtigingen'. Hier staat voor wie en waartoe u gemachtigd bent.

Rechts bovenin het scherm ziet u wie is ingelogd. Aan de linkerkant van het scherm, onder het CWZ logo ziet u naar welk dossier u kijkt.

Selecteer na inloggen het kind voor wie u gemachtigd bent. Onder 'Mijn machtigingen' ziet u nu wie nog meer gemachtigd is.

U ziet dezelfde onderdelen als in MijnCWZ voor volwassenen. Is uw kind opgenomen in het ziekenhuis? In MijnCWZ vindt u onder het tabblad 'Mijn kindergeneeskunde' onder andere de dagelijkse rapportages van verpleegkundigen, gespreksverslagen, (toegediende) voeding en de groei. Zo kunt u op elk moment lezen hoe het met uw kind gaat. Mijn kindergeneeskunde wordt geactiveerd in de nacht nadat uw kind is opgenomen. Vanaf de volgende dag is Mijn kindergeneeskunde beschikbaar.

Voor medische vragen neemt u contact op met de polikliniek of afdeling waar uw kind onder behandeling is. Soms staan er in MijnCWZ uitslagen of gegevens die de zorgverlener nog niet met u heeft besproken. Dit gebeurt tijdens het volgende consult of afspraak. Als er toch een vraag is die niet kan wachten kunt u deze via het e-consult stellen. Voor spoed moet u altijd telefonisch contact op nemen met het behandelend specialisme.

  • Controleer of uw DigiD de optie 'sms-controle' heeft of dat u de DigiD App gebruikt. Is dat niet het geval? Vraag dit dan aan via DigiD.
  • Als uw DigiD in orde is maar u geen toegang tot MijnCWZ krijgt, is mogelijk uw BSN nog niet gecontroleerd aan de hand van uw paspoort of ID-bewijs. U kunt uw ID-bewijs bij een volgend bezoek aan het ziekenhuis laten controleren bij de registratiebalie, bij de hoofdingang van CWZ.
  • Heeft u een juist DigiD en een gecontroleerd BSN? Neem dan contact op met Klantenservice, telefoonnummer 024 365 73 00 of stuur een e-mail naar klantenservice@verwijder-dit.cwz.nl. Vermeldt daarbij: wat het probleem is en wanneer het zich voordeed.
  • Voeg in een e-mail een schermafbeelding of tekst van de foutmelding toe.

 

7. Andere vragen