Veelgestelde vragen over MijnCWZ

Bekijk ook de rondleiding door MijnCWZ in twee minuten!

1. Meestgestelde vragen

1. Wat heb ik nodig om in te loggen in MijnCWZ?

  • een telefoon, tablet of computer met internetverbinding
  • een DigiD met sms-controle of DigiD app
  • een telefoon om de sms van DigiD te ontvangen of DigiD app te gebruiken.

Als u patiënt bij CWZ bent, kunt u meteen inloggen. U hoeft dus geen toegang of account aan te vragen.
Wel is het nodig dat u eenmalig persoonlijk uw ID-bewijs heeft laten controleren in het ziekenhuis. Meestal is dit gebeurd bij uw eerste bezoek aan CWZ.
Krijgt u bij inloggen de melding:  'U bent niet bekend bij dit ziekenhuis'? Dan heeft deze controle niet plaatsgevonden. U kunt bij een volgend bezoek aan CWZ uw ID-bewijs laten controleren bij de registratiebalie.

2. Hoe kan ik inloggen in MijnCWZ?

Kijk voor meer informatie, uitleg en video's op: Inloggen via DigiD

  • Klik op de knop 'MijnCWZ' rechtsboven op de website www.cwz.nl. U komt nu op de openbare startpagina van MijnCWZ.
  • Klik op de knop 'Inloggen via DigiD'. U komt nu op het invulscherm van DigiD.

Let op: U kunt alleen inloggen via DigiD met sms-controle of via de DigiD app. De DigiD app is de gemakkelijkste manier om in te loggen. Heeft u geen DigiD, geen sms-controle of DigiD app? Dan moet u dit eerst aanvragen bij DigiD. Lees hier hoe dit werkt.

Inloggen met DigiD App

  • kies de optie 'met de DigiD app'
  • vul uw DigiD-gebruikersnaam in
  • open de DigiD App op uw smartphone of tablet en scan daarmee de QR-code
  • klik op Inloggen in de DigiD App op uw smartphone of tablet
  • voer uw DigiD pincode in
  • klik op OK en ga terug naar MijnCWZ
  • nu heeft u toegang tot uw medisch dossier in MijnCWZ.

Inloggen met DigiD met SMS-controle

  • Kies de optie 'Met een controle via sms'. Vul uw DigiD-gebruikersnaam en wachtwoord in en klik op Inloggen.
  • U krijgt meteen een sms-bericht met een code op uw mobiele telefoon. Als u geen mobiele telefoon heeft, kunt u de code ook ontvangen op uw vaste telefoon (regel dit op www.digid.nl).
  • Voer de code in op het scherm van uw computer, tablet of telefoon.
  • U heeft u toegang tot uw medisch dossier in MijnCWZ.

3. Hoe kan ik toegang krijgen tot MijnCWZ?

Als u bent ingeschreven als patiënt bij CWZ en een DigiD heeft, heeft u toegang tot MijnCWZ. U hoeft dus geen toegang of account aan te vragen. U kunt direct inloggen.


Wel is het nodig dat u zich persoonlijk eenmalig geïdentificeerd heeft in het ziekenhuis. Meestal gebeurt dit bij uw eerste bezoek aan CWZ. Als deze identificatie niet heeft plaatsgevonden, dan krijgt u daarvan een melding van als u inlogt. U kunt zich dan bij een volgend bezoek aan CWZ identificeren bij de registratiebalie.

 

 

 

4. Kan ik inloggen zonder DigiD?

Nee. In MijnCWZ staan privacygevoelige gegevens. De Wet bescherming persoonsgegevens verplicht ziekenhuizen om deze gegevens goed te beschermen. Daarom kunt u alleen inloggen met DigiD via de optie ‘Inloggen met een extra controle via sms’ of via de DigiD App.

Eerste afspraak met verwijzing van uw huisarts (met Zorgdomein verwijsnummer)
Bent u doorverwezen door uw huisarts en heeft u nog geen toegang tot MijnCWZ? Dan kunt u een afspraak inplannen met uw Zorgdomein verwijsnummer. U logt in met uw geboortedatum en het Zorgdomein verwijsnummer. U vindt dit nummer op de verwijsbrief van uw huisarts. Het verwijsnummer begint met de letters ZD. U kunt met een Zorgdomeinnummer alleen een afspraak inplannen en geen andere medische gegevens inzien.

5. Ik heb een andere vraag over MijnCWZ. Hoe vind ik het antwoord?

  • Neem contact op met de klantenservice, telefoonnummer 024 365 73 00 of stuur een e-mail naar klantenservice@cwz.nl. 
  • Bij medische vragen: vraag het uw zorgverlener tijdens de volgende afspraak of neem contact op met de polikliniek waar u onder behandeling bent.

2. Algemeen

1. Wat is MijnCWZ?

Als patiënt kunt u uw medische gegevens inzien in MijnCWZ. Het patiëntportaal MijnCWZ is een beveiligde, persoonlijke omgeving voor patiënten van CWZ. Hier kunt u zelf 24 uur per dag, 7 dagen per week uw afspraken inzien, vragen stellen aan uw zorgverlener en delen van uw medisch dossier bekijken. Deze informatie wordt opgehaald uit het elektronisch patiënten dossier (EPD). In het EPD registreren zorgverleners die u behandelen uw actuele gegevens. 

2. Zijn er kosten verbonden aan het gebruik van MijnCWZ?

Nee, het gebruik van MijnCWZ is gratis.

3. Wat moet ik doen als ik geen gebruik wil maken van MijnCWZ?

Het gebruik van MijnCWZ is niet verplicht. CWZ gaat wel steeds meer informatie en communicatie aanbieden via MijnCWZ. Zoals informatie over uw afspraken. Ook vragen wij u vaker om u voor te bereiden op uw afspraken, bijvoorbeeld door het invullen van een digitale vragenlijst.

4. Ik ben ingelogd op een laptop of computer, maar zie de menubalk bovenin niet. Hoe kan dat?

Als uw scherm wat minder groot is, dan past MijnCWZ zich daarop aan. U ziet dan de mobiele versie van de website. Hierbij vindt u het menu terug onder de drie streepjes links bovenin het scherm. Als u wilt, kunt u het scherm verkleinen. Zodat de menubalk bovenin verschijnt. Hiervoor drukt u tegelijk op de Ctrl-toes en het min-teken op uw toetsenbord. Om het scherm weer te vergroten, drukt u tegelijk op de Ctrl-toets en het plus-teken op uw toetsenbord.

5. Ik wil gegevens uit mijn dossier afdrukken. Hoe doe ik dat?

Afdrukken van gegevens gaat het gemakkelijkste als u bent ingelogd op een laptop of computer.

  • Kies de pagina die u wilt afdrukken.
  • Kies bovenin de menubalk voor het icoon 'Instellingen'. Dat is het icoon in de vorm van een tandwiel.
  • Kies nu voor de optie 'Afdrukken'.
  • Het afdrukvenster verschijnt. U kunt de pagina nu afdrukken op uw eigen printer.

6. Kan ik de tekst in MijnCWZ vergroten?

Ja dat kan. Dit werkt het beste als u bent ingelogd op een laptop of computer.

  • Kies bovenin de menubalk voor het icoon 'Instellingen'. Dat is het icoon in de vorm van een tandwiel.
  • Kies nu voor de optie 'Hoog contrast'.
  • Het scherm wordt geel, waardoor de teksten beter leesbaar zijn. Ook de letters worden groter.

3. Inloggen en uitloggen

01. Wat heb ik nodig om in te loggen op MijnCWZ?

  • een telefoon, tablet of computer met internetverbinding
  • een DigiD met sms-controle of DigiD app
  • een telefoon om de sms van DigiD te ontvangen of DigiD app te gebruiken.

Als u patiënt bij CWZ bent, kunt u meteen inloggen. U hoeft dus geen toegang of account aan te vragen.
Als u patiënt bij CWZ bent, kunt u meteen inloggen. U hoeft dus geen toegang of account aan te vragen.
Wel is het nodig dat u eenmalig persoonlijk uw ID-bewijs heeft laten controleren in het ziekenhuis. Meestal is dit gebeurd bij uw eerste bezoek aan CWZ.
Krijgt u bij inloggen de melding:  'U bent niet bekend bij dit ziekenhuis'? Dan heeft deze controle niet plaatsgevonden. U kunt bij een volgend bezoek aan CWZ uw ID-bewijs laten controleren bij de registratiebalie.

02. Hoe kan ik inloggen op MijnCWZ?

Kijk voor meer informatie, uitleg en video's op: Inloggen via DigiD

  • Klik op de knop 'MijnCWZ' rechtsboven op de website www.cwz.nl. U komt nu op de openbare startpagina van MijnCWZ.
  • Klik op de knop 'Inloggen via DigiD'. U komt nu op het invulscherm van DigiD.

Let op: U kunt alleen inloggen via DigiD met sms-controle of via de DigiD app. De DigiD app is de gemakkelijkste manier om in te loggen. Heeft u geen DigiD, geen sms-controle of DigiD app? Dan moet u dit eerst aanvragen bij DigiD. Lees hier hoe dit werkt.

Inloggen met DigiD met SMS-controle

  • Kies de optie 'Met een controle via sms'. Vul uw DigiD-gebruikersnaam en wachtwoord in en klik op Inloggen.
  • U krijgt meteen een sms-bericht met een code op uw mobiele telefoon. Als u geen mobiele telefoon heeft, kunt u de code ook ontvangen op uw vaste telefoon (regel dit op www.digid.nl).
  • Voer de code in op het scherm van uw computer, tablet of telefoon.
  • Nu heeft u toegang tot uw medisch dossier in MijnCWZ.

Inloggen met DigiD App

  • kies de optie 'met de DigiD app'
  • vul uw DigiD-gebruikersnaam in
  • open de DigiD App op uw smartphone of tablet en scan daarmee de QR-code
  • klik op Inloggen in de DigiD App op uw smartphone of tablet
  • voer uw DigiD pincode in
  • klik op OK en ga terug naar MijnCWZ
  • nu heeft u toegang tot uw medisch dossier in MijnCWZ.

03. Kan ik inloggen zonder DigiD?

Nee. In MijnCWZ staan privacygevoelige gegevens. De Wet bescherming persoonsgegevens verplicht ziekenhuizen om deze gegevens goed te beschermen. Daarom kunt u alleen inloggen met DigiD via de optie ‘Inloggen met een extra controle via sms’ of via de DigiD App.

Eerste afspraak met verwijzing van uw huisarts (met Zorgdomein verwijsnummer)
Bent u doorverwezen door uw huisarts en heeft u nog geen toegang tot MijnCWZ? Dan kunt u een afspraak inplannen met uw Zorgdomein verwijsnummer. U logt in met uw geboortedatum en het Zorgdomein verwijsnummer. U vindt dit nummer op de verwijsbrief van uw huisarts. Het verwijsnummer begint met de letters ZD. U kunt met een Zorgdomeinnummer alleen een afspraak inplannen en geen andere medische gegevens inzien.

04. Waarom is inloggen met extra controle met sms of DigiD App nodig?

In MijnCWZ staan privacygevoelige gegevens. De Wet bescherming persoonsgegevens verplicht ziekenhuizen om deze gegevens goed te beschermen. Daarom kunt u alleen inloggen met DigiD via de optie ‘Inloggen met een extra controle via sms’ of via de DigiD App.

05. Ik heb geen mobiele telefoon, kan ik toch van de sms-functie gebruik maken om in te loggen met DigiD?

Ja. Ook als u geen mobiele telefoon heeft, kunt u gebruik maken van de sms-functie. U kunt namelijk een gesproken sms-bericht op uw vaste telefoonnummer ontvangen. In Mijn DigiD kunt deze functie instellen. Bij het aanvragen van de controle via sms geeft u een vast telefoonnummer op en kiest de optie 'ik wil gesproken sms-berichten ontvangen'.

06. Kan ik met één mobiele telefoon voor meerdere DigiD-accounts inloggen?

Nee. Per mobiel telefoonnummer kan slechts één Digid-account gekoppeld worden, voor sms-controle of gebruik van de DigiD App. U kunt sms-controles ook ontvangen op uw vaste telefoonnummer. U kunt deze functie instellen bij het aanvragen van controle via sms bij DigiD.

07. Ik heb een DigiD met sms-controle of DigiD app, maar ik krijg geen toegang. Hoe kan dat?

Om MijnCWZ te gebruiken is het nodig dat u eenmalig persoonlijk uw ID-bewijs heeft laten controleren in het ziekenhuis. Meestal gebeurt dit bij uw eerste bezoek aan CWZ.
Krijgt u bij inloggen de melding:  'U bent niet bekend bij dit ziekenhuis'? Dan heeft deze controle niet plaatsgevonden. U kunt bij een volgend bezoek aan CWZ uw ID-bewijs laten controleren bij de registratiebalie.

08. Het lukt niet om in te loggen. Wat nu?

  • Controleer of uw DigiD de optie 'sms-controle' heeft of dat u de DigiD App gebruikt. Is dat niet het geval? Vraag dit dan aan via DigiD.
  • Is uw DigiD in orde is en krijgt u de melding 'U bent niet bekend bij dit ziekenhuis'? Dan is uw ID-bewijs nog niet gecontroleerd in het ziekenhuis. U kunt bij een volgend bezoek aan CWZ uw ID-bewijs laten controleren bij de registratiebalie.
  • Sommige browsers op Android mobiele telefoons ondersteunen de DigiD App niet. Hierdoor krijgt u mogelijk de melding 'DigiD app opent niet'. Op de website van DigiD staat wat u dan kunt doen.
  • Heeft u een juist DigiD en een gecontroleerd ID-bewijs? Neem dan contact op met Klantenservice, telefoonnummer 024 365 73 00 of stuur een e-mail naar klantenservice@verwijder-dit.cwz.nl. Vermeldt daarbij:
    • wat het probleem is en wanneer het zich voordeed
    • voeg in een e-mail een schermafbeelding of tekst van de foutmelding toe.

09. Hoe kan ik mijn ID-bewijs laten controleren om toegang tot MijnCWZ te krijgen?

U kunt bij een volgend bezoek aan CWZ uw ID-bewijs laten controleren bij de registratiebalie, bij de hoofdingang.

10. Hoe kan ik inloggen / afspraak maken met een Zorgdomein verwijsnummer?

Bent u doorverwezen door uw huisarts en heeft u nog geen toegang tot MijnCWZ? Dan kunt u een afspraak inplannen met uw Zorgdomein verwijsnummer. Dit kan nog niet voor alle afspraken en specialismen. Op uw verwijzing staat of dit voor uw afspraak mogelijk is. U logt in met uw geboortedatum en het Zorgdomein verwijsnummer. U vindt dit nummer op de verwijsbrief van uw huisarts. Het verwijsnummer begint met de letters ZD. U kunt met een Zorgdomeinnummer alleen een afspraak inplannen en geen andere medische gegevens inzien.

11. Hoe log ik uit?

  • U kunt uitloggen uit MijnCWZ met de knop 'uitloggen' rechtsboven in het scherm. Dit is het icoon met een rondje met een verticaal streepje erin. Op de mobiele versie vindt u dit icoon onderaan in het menu.
  • Log altijd uit voordat u de computer afsluit, zo beschermt u uw gegevens. Sluit al uw vensters en tabbladen af.
  • Maakt u 15 minuten geen gebruik van MijnCWZ? Dan wordt u automatisch uitgelogd. Alles wat niet verzonden of niet opgeslagen is, gaat dan verloren. 

12. Waarom word ik uitgelogd na 15 minuten pauze?

Maakt u 15 minuten lang geen gebruik van MijnCWZ? Dan wordt u automatisch uitgelogd. Dit is voor uw veiligheid. Alles wat niet verzonden of niet opgeslagen is, gaat dan verloren. Sla uw acties dus goed op voordat u pauze neemt.

4. Afspraken en meldingen

1. Kan ik afspraken maken in MijnCWZ?

Bij sommige specialsmen kunt u zelf een afspraak plannen, annuleren of aanpassen. In de toekomst zal CWZ het maken van afspraken via MijnCWZ voor meer specialismen mogelijk maken.

Eerste afspraak maken via MijnCWZ
U logt in op MijnCWZ met DigiD. Het is belangrijk dat u DigiD met sms-controle heeft en dat uw ID-bewijs is gecontroleerd in CWZ. Dit kan alleen als u al patiënt bent van CWZ. Bent u ingelogd? Dan vindt u de verwijzing op de MijnCWZ-startpagina bij 'In te plannen verwijzing'.

Eerste afspraak maken via Zorgdomein
Bent u doorverwezen door uw huisarts en heeft u nog geen toegang tot MijnCWZ? Dan kunt u een afspraak inplannen met uw Zorgdomein verwijsnummer. U logt in met uw geboortedatum en het Zorgdomein verwijsnummer. U vindt dit nummer op de verwijsbrief van uw huisarts. Het verwijsnummer begint met de letters ZD. U kunt met een Zorgdomeinnummer alleen een afspraak inplannen en geen andere medische gegevens inzien.

2. Ik ben door mijn huisarts doorverwezen naar CWZ. Kan ik een afspraak maken via MijnCWZ?

Een afspraak maken kan bij enkele specialismen voor nieuwe eerste afspraken / verwijzingen. Er staat dan op uw verwijzing van Zorgdomein dat u online een afspraak kunt maken.

Eerste afspraak maken via Zorgdomein
Bent u doorverwezen door uw huisarts, staat er op uw verwijziging dat u (ook) online een afspraak kunt maken en heeft u nog geen toegang tot MijnCWZ? Dan kunt u een afspraak inplannen met uw Zorgdomein verwijsnummer. U logt in met uw geboortedatum en het Zorgdomein verwijsnummer. U vindt dit nummer op de verwijsbrief van uw huisarts. Het verwijsnummer begint met de letters ZD. U kunt met een Zorgdomeinnummer alleen een afspraak inplannen en geen andere medische gegevens inzien.

Eerste afspraak maken via MijnCWZ
Het is ook mogelijk om met behulp van MijnCWZ online een afspraak in te plannen. U logt in op MijnCWZ met DigiD. Het is belangrijk dat uw DigiD-account is uitgebreid met de sms-controle en dat uw BSN is gecontroleerd in CWZ. Dit kan alleen als u al patiënt bent van CWZ. Bent u ingelogd? Dan vindt u de verwijzing op de MijnCWZ-startpagina bij 'In te plannen verwijzing'.

3. Krijg ik een herinnering als ik een afspraak heb in CWZ?

CWZ stuurt u graag 48 uur vóór uw afspraak per sms een herinnering op uw mobiele telefoon. In dit sms-bericht staat de datum van de afspraak. Bij meerdere afspraken op één dag krijgt u alleen een sms- bericht over de eerste afspraak. Om per sms een afspraakherinnering te ontvangen moet uw mobiele telefoonnummer bekend zijn. U kunt uw mobiele telefoonnummer toevoegen via MijnCWZ, in het menu, onder 'Mijn gegevens'.

Afspraakinformatie
In de herinnering per sms wordt alleen de datum van uw afspraak genoemd. Vanwege de veiligheid stuurt CWZ geen andere informatie per sms. In MijnCWZ vindt u in het menu onder 'Afspraken' meer informatie over uw afspraak zoals de tijd, specialisme, met wie u een afspraak heeft en waar de afspraak plaatsvindt.

4. Kan ik meldingen ontvangen bij wijzigingen in MijnCWZ?

Ja. U kunt per sms afspraakherinneringen ontvangen en per e-mail een melding ontvangen als er een e-consult of vragenlijst voor u klaarstaat in MijnCWZ. Hiervoor heeft CWZ uw e-mailadres en mobiele telefoonnummer nodig.

  • voeg uw e-mailadres en mobiele telefoonnummer toe via het menu, onder 'Mijn gegevens'.

Als u een nieuw of ander e-mailadres of mobiel telefoonnummer registreert, ontvangt u een controle-e-mail of controle-sms om te bevestigen dat telefoonnummer en e-mailadres kloppen en van u zijn.

5. Ik heb een e-mail gekregen dat ik een afspraak heb in CWZ. Waarom staat in de e-mail niet alle afspraakinformatie?

Uw afspraakinformatie bevat privacygevoelige gegevens. De Wet bescherming persoonsgegevens verplicht ziekenhuizen om deze gegevens goed te beschermen. Wij kunnen gegevens zoals wat voor afspraak u heeft, met wie en waar, daarom niet per e-mail versturen. In MijnCWZ is de informatie goed beveiligd. Daarom moet u op MijnCWZ inloggen met DigiD via de optie 'Inloggen met een extra controle via sms' of via de DigiD App. U vindt uw afspraakinformatie in MijnCWZ in het menu 'Afspraken'. Door op de afspraak te klikken, krijgt u meer informatie te zien.

5. Wat zien en doen in MijnCWZ

1. Kan ik uitslagen van onderzoeken direct zien in MijnCWZ?

U kunt uw uitslagen bekijken zodra deze zijn vrijgegeven voor MijnCWZ.  Aan u de keuze of u de uitslag meteen bekijkt of samen met uw arts tijdens de volgende afspraak of daarna.

2. Hoe werkt een e-consult?

Een e-consult is een bericht dat u via MijnCWZ veilig naar uw zorgverlener verstuurt. U kunt vragen stellen, overleggen of advies vragen.  U vindt het e-consult bovenin het menu van MijnCWZ. 

Een e-consult starten
Om een e-consult te starten, klikt u op de knop 'Start nieuw e-consult'. Kies het specialisme aan wie u het e-consult wilt sturen. U kunt alleen kiezen uit de specialismen waar u onder behandeling bent. Uw e-consult met uw vraag komt binnen bij een medewerker van de polikliniek. Deze beantwoordt uw vraag zelf als de vraag niet medisch is of stuurt uw vraag door naar de zorgverlener die uw medische vraag kan beantwoorden. Het antwoord ontvangt u in MijnCWZ. Op de startpagina ziet u een melding als u een antwoord heeft gekregen op uw bericht.

Niet voor spoed
Een e-consult is niet geschikt voor spoed. Bel bij spoed of erger worden van uw klachten met de polikliniek waar u onder behandeling bent.

3. Hoe werkt het invullen van vragenlijsten?

Voor veel poliklinieken zijn digitale vragenlijsten beschikbaar. Deze vragenlijsten zijn bedoeld om uw gezondheid te volgen. Uw zorgverlener of de balie assistente kan met u afspreken dat er een vragenlijst wordt klaargezet in MijnCWZ. U kunt de vragenlijst in MijnCWZ invullen.

Mijn actielijst
Als er een nieuwe vragenlijst voor u is klaargezet, dan krijgt u daarvan een melding per e-mail. U ziet ook een melding op de startpagina.U kunt de vragenlijsten ook vinden in het menu, onder ‘Mijn Actielijst’. Hier vindt u terug welke vragenlijsten nog ingevuld moeten worden en welke u eerder hebt ingevuld. Ziet u niets staan? Dan zijn er op dat moment geen vragenlijsten voor u.

Vragenlijst invullen
Selecteer de vragenlijst die u wilt invullen. Vul de vragenlijst in. Vragen met een * zijn verplicht. Klik steeds rechts onderaan de pagina op ‘Volgende’ om verder te gaan. Klik aan het einde van de vragenlijst op ‘Opslaan’. Uw ingevulde vragenlijst is nu opgeslagen. 

4. Ik zie geen vragenlijst klaarstaan. Hoe kan dat?

U ontvangt een bericht per e-mail als er een vragenlijst klaarstaat in MijnCWZ. U logt in en ziet een melding op de startpagina staan.U kunt de vragenlijsten ook vinden in het menu, onder ‘Mijn Actielijst’. Hier vindt u terug welke vragenlijsten nog ingevuld moeten worden en welke u eerder hebt ingevuld. Ziet u niets staan? Dan zijn er op dat moment geen vragenlijsten voor u. 

Heeft u met uw zorgverlener of de polimedewerker afgesproken dat er een vragenlijst zou worden klaargezet in MijnCWZ? Neem dan contact op met de polikliniek waar u onder behandeling bent. 

5. Kan ik informatie uit MijnCWZ printen?

Ja dat kan. Kies rechtsbovenin voor het icoon met een wieltje en kies 'afdrukken'. 

6. Ik zie geen gegevens van 2017 en eerder. Hoe kan dat?

U vindt in MijnCWZ gegevens vanaf december 2017. Dat is het moment waarop MijnCWZ is gestart. Gegevens van voor december 2017 kunt u inzien tijdens uw behandeling met uw zorgverlener of door uw dossier schriftelijk op te vragen bij Juridische Zaken. Lees meer over het inzien en opvragen van uw dossier.

6. Veiligheid en privacy

1. Hoe veilig zijn mijn gegevens in MijnCWZ?

CWZ gaat op een veilige manier om met digitale gegevens van patiënten. Wij hanteren een beleid voor informatieveiligheid in lijn met geldende wet- en regelgeving, zoals de Wet Bescherming Persoonsgegevens en de NEN.

De gegevens in MijnCWZ komen uit uw medisch dossier. Voor deze gegevens gelden dezelfde regels als voor het dossier dat we in het ziekenhuis gebruiken. Het EPD is goed beveiligd tegen inzage door onbevoegden. In CWZ is toegang alleen mogelijk door gebruik van inlogcodes. Uitgangspunt is dat toegang alleen toegestaan is als dit noodzakelijk is voor de zorgverlening.

In MijnCWZ staan privacygevoelige gegevens. De Wet bescherming persoonsgegevens verplicht ziekenhuizen om deze gegevens goed te beschermen. Daarom kunt u alleen inloggen met DigiD via de optie ‘Inloggen met een extra controle via sms’ of via de DigiD App.

2. Hoe kan ik zelf bijdragen aan de veiligheid van mijn gegevens op MijnCWZ?

U kunt als patiënt zelf bijdragen aan de veiligheid van de medische informatie in MijnCWZ. Dit kunt u doen:

  • uitloggen als u MijnCWZ niet meer actief gebruikt
  • zorgvuldig omgaan met en opbergen van gedownloade of geprinte afdrukken uit MijnCWZ
  • bewaren van uw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord op een veilige plek
  • vergrendelen van uw pc met een screensaver, zodat er geen gegevens openstaan
  • beveiligen van uw internetmodem of router met encryptie bij gebruik van draadloos internet
  • vertrouwelijke informatie in en over MijnCWZ niet delen met anderen.

3. Deelt CWZ gegevens met andere zorgverleners, buiten het ziekenhuis?

CWZ mag zonder uw toestemming geen medische gegevens delen met andere zorgverleners, buiten het ziekenhuis. Zoals het delen van uitslagen en beelden van onderzoeken met uw huisarts of medicijnen met uw apotheek. Soms kan dit voor uw zorg van belang zijn.

Als uw zorgverlener, zoals uw huisarts, inzage heeft in uw medische gegevens van het ziekenhuis, kan hij zich een completer beeld vormen van uw medische situatie. Onderzoeken en behandelingen kunnen beter op elkaar afgestemd worden. U krijgt de juiste zorg en onnodige afspraken worden voorkomen. Ook wil CWZ u soms benaderen voor medisch inhoudelijke vragenlijsten of ervaringsonderzoeken om uw zorg te verbeteren. Hiervoor kunt u CWZ éénmalig toestemming geven. U kunt uw toestemming in MijnCWZ op elk moment aanpassen.

Toestemming geven
U kunt uw toestemming gemakkelijk regelen via MijnCWZ, in het menu onder 'Mijn gegevens --> Instellingen --> Gegevens delen'. U kunt uw keuze op elk moment aanpassen. Lees meer over toestemming geven.

7. Machtigingen en toegang door anderen

01. Kan ik iemand anders toegang geven tot MijnCWZ?

CWZ biedt machtigingen voor ouders om toegang te krijgen tot MijnCWZ van hun kind dat onder behandeling is in CWZ. Dit geldt voor kinderen tot en met 16 jaar. Meer informatie over machtigingen voor kinderen, vindt u op de pagina voor ouders en kinderen. Ook biedt CWZ machtigingen voor mentoren en curatoren om toegang te krijgen tot MijnCWZ van een handelings- of wilsonbekwame patiënt die onder handeling is in CWZ. Meer informatie over machtigingen voor mentoren en curatoren vindt u op de pagina voor mentoren en curatoren.

 

02. Waarom zijn machtigingen voor kinderen nodig?

Voor het inloggen op MijnCWZ is DigiD nodig. DigiD is strikt persoonlijk. Bovendien beschikken veel kinderen niet over DigiD. Daarom biedt CWZ machtigingen voor ouders zodat zij via hun eigen DigiD inloggen op MijnCWZ en daar het dossier van hun kind kunnen oproepen.

03. Voor wie zijn er machtigingen om toegang te krijgen?

Voor ouders van kinderen die bij CWZ onder behandeling zijn:

  • Kinderen tot 12 jaar: de ouders krijgen toegang tot mijn CWZ van hun kind via een machtiging.
  • Kinderen van 12-16 jaar: kinderen krijgen zelf toegang tot MijnCWZ met hun eigen DigiD. Ouders kunnen ook toegang krijgen met een machtiging als het kind daarmee instemt.
  • Vanaf 16 jaar hebben kinderen uitsluitend zelf toegang.
  • Machtigingen vervallen automatisch bij de genoemde leeftijden van het kind. Deze leeftijdsgrenzen zijn vastgelegd in de Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst.

Voor mentoren en curatoren van een handelings- of wilsonbekwame patiënt die bij CWZ onder behandeling is.

 

04. Hoe vraag ik een machtiging aan voor MijnCWZ van mijn kind?

Het aanvragen van een machtiging kan alleen als u het ouderlijk gezag heeft en kan alleen persoonlijk in CWZ op de polikliniek / afdeling waar uw kind onder behandeling is. Zowel uzelf als uw kind moeten bij de aanvraag in het ziekenhuis aanwezig zijn. Neem zowel van uzelf als uw kind het identiteitsbewijs mee. U ondertekent een machtigingsformulier. Is uw kind tussen de 12 en 16 jaar? Dan tekent uw kind mee. Lees hier meer over de aanvraag.

05. Mijn kind is pasgeboren en heeft geen BSN-nummer en / of geen identiteitsbewijs? Kan ik toch kijken?

Pasgeboren kinderen beschikken nog niet over een BSN-nummer en een paspoort of ID-bewijs. CWZ schrijft deze kinderen in zonder BSN-nummer. Met een machtiging krijgt u dan toch meteen toegang tot MijnCWZ van uw kind, met uw eigen DigiD.

06. Mijn kind is net 12 of 16 geworden en ik kan het dossier van mijn kind niet meer inzien. Wat nu?

De machtiging stopt automatisch bij 12 jaar. Er moet een nieuwe machtiging worden aangevraagd, waarbij uw kind meetekent en ermee instemt dat u toegang krijgt tot MijnCWZ. De machtiging stopt ook automatisch bij 16 jaar. Het kind heeft vanaf 16 jaar uitsluitend zelf toegang. Machtiging is niet meer mogelijk.

07. Hoe kan ik meekijken bij mijn kind vanaf 16 jaar?

Als uw kind 16 jaar of ouder is, dan kunt u niet meer via een machtiging in het dossier van uw kind kijken. In overleg met uw kind kunt u wel gezamenlijk in het dossier kijken waarbij het kind inlogt. Uw kind zal dan zijn of haar eigen DigiD met sms-controle of DigiD App moeten hebben aangevraagd om in te loggen.

08. Mag ik inloggen met het DigiD van mijn kind?

Nee. DigiD is strikt persoonlijk. Het inzien van het dossier van kinderen regelt u via een machtiging.

09. Hoe log ik in op het dossier van mijn kind op MijnCWZ met mijn machtiging?

Na het activeren van de machtiging logt u in op MijnCWZ met uw eigen DigiD. Op de startpagina vindt u onderaan de knop 'Gemachtigde portalen.' U kunt ook in het menu kiezen voor ‘Mijn gegevens --> ‘Mijn machtigingen’.

Selecteer het kind waarvoor u gemachtigd bent. U kunt nu het medisch dossier van uw kind bekijken. Aan de linkerkant van het scherm ziet u de naam van uw kind staan. Rechts bovenin ziet u uw eigen naam staan. Onder ‘Mijn machtigingen’ ziet u nu wie er nog meer gemachtigd is.

10. Hoe kan ik zien dat ik gemachtigd ben?

Als u bent ingelogd op MijnCWZ met uw eigen DigiD gaat u via het menu 'Mijn gegevens' naar 'Mijn machtigingen'. Hier staat voor wie en waartoe u gemachtigd bent.

11. Hoe kan ik zien wie er nog meer gemachtigd is voor mijn kind?

Selecteer na inloggen het kind voor wie u gemachtigd bent. Kies in het menu 'Mijn gegevens' voor 'Mijn machtigingen'.U ziet u nu wie nog meer gemachtigd is.

12. Wat kan ik zien in MijnCWZ van mijn kind?

U ziet dezelfde onderdelen als in MijnCWZ voor volwassenen. Is uw kind opgenomen in het ziekenhuis? In MijnCWZ vindt u onder het tabblad 'Mijn kindergeneeskunde' onder andere de dagelijkse rapportages van verpleegkundigen, gespreksverslagen, (toegediende) voeding en de groei. Zo kunt u op elk moment lezen hoe het met uw kind gaat. Mijn kindergeneeskunde wordt geactiveerd in de nacht nadat uw kind is opgenomen. Vanaf de volgende dag is Mijn kindergeneeskunde beschikbaar.

13. Ik wil het dossier inzien van een overleden patiënt. Hoe kan ik dit regelen?

Zodra een patiënt als overleden is geregistreerd binnen CWZ sluit het patiëntportaal MijnCWZ automatisch. Het medisch beroepsgeheim van de zorgverlener geldt ook na het overlijden van de patiënt. Alleen in bijzondere gevallen is inzage in of afschrift uit het dossier van een overleden patiënt mogelijk. Inzage gaat dan niet via patiëntportaal MijnCWZ maar via een aanvraag aan onze afdeling Juridische Zaken. Kijk op deze pagina voor meer informatie

8. Andere vragen

1. Ik heb een andere vraag over MijnCWZ. Hoe vind ik het antwoord?

  • Neem contact op met de klantenservice, telefoonnummer 024 365 73 00 of stuur een e-mail naar klantenservice@cwz.nl. 
  • Bij medische vragen: vraag het uw zorgverlener tijdens de volgende afspraak of neem contact op met de polikliniek waar u onder behandeling bent.