Respect voor elkaar

Campagne #respectvoorelkaar, we doen het sámen

We lezen het dagelijks in de media: mensen hebben steeds vaker een kort lontje. Eenvijfde van de Nederlanders gedraagt zich intimiderend en onbeschoft, wat door de corona-maatregelen versterkt wordt. Helaas merken wij dat in ons ziekenhuis ook. Daarom start CWZ vandaag de campagne #respectvoorelkaar. Om mensen bewust te maken van hun gedrag bij het naleven van coronamaatregelen en op te roepen tot respect, begrip en waardering voor elkaar. Lees hieronder het nieuwsbericht.

Nieuwsbericht over de campagne #respectvoorelkaar

We lezen het dagelijks in de media: mensen hebben steeds vaker een kort lontje. Eenvijfde van de Nederlanders gedraagt zich intimiderend en onbeschoft, wat door de corona-maatregelen versterkt wordt. Helaas merken wij dat in ons ziekenhuis ook. Daarom start CWZ vandaag de campagne #respectvoorelkaar. ‘Om mensen bewust te maken hoeveel impact dit negatieve gedrag heeft’, aldus manager Patricia, lid van het crisisbeleidsteam in CWZ.

Recht op zorg, recht op respect

Vooral bij de ingangen en op de poliklinieken wordt de sfeer grimmiger, vertelt hoofd beveiliging Vincent. ‘Mensen weigeren een mondkapje op te doen, willen geen vragenlijst invullen, willen met teveel mensen naar binnen... Het is onbegrijpelijk hoe sommigen onze medewerkers als grof vuil behandelen. Dat is niet acceptabel.’ Hoofd controlepost Anita herkent het. ‘Het merendeel van de mensen doet nog altijd netjes wat moet. Hen hoor je niet. Het is een minderheid die zéér aanwezig is en duidelijk laat merken het niet eens te zijn met de regels. Deze groep is ongeduldig, neemt ons niet serieus en geeft een grote mond of erger. Ik baal hier echt van. Patiënten hebben recht op zorg, wij op respect.’

Discussie over maatregelen

Patricia: ‘De corona-maatregelen zijn moeilijk voor iedereen, maar ze zijn er niet voor niets. Het gaat erom dat we een veilige situatie creëren voor iedereen. Zo min mogelijk mensen in huis, 1,5 meter afstand houden, een mondkapje op. Een vragenlijst invullen wat misschien maar 5 minuten extra kost.’ Anita vult aan: ‘Als we mensen op de regels wijzen, komt er steeds vaker een “ja, maar”. Op verpleegafdelingen is er discussie over het aantal bezoekers, op de dagbehandeling met begeleiders die niet mee naar binnen kunnen. Soms zijn we de weerstand zo zat, dat we toegeven. Dan laten we die extra bezoeker toch maar binnen. Maar ja, dat geeft dan weer scheve gezichten bij andere patiënten én nog meer discussies.’

Stank voor dank

Anita ziet wat het doet met de zorgverleners. In het voorjaar werd er voor ons geklapt en werden we  overspoeld met giften, zoals Rituals-pakketten.. We voelden ons gezien en gewaardeerd. Het verschil met nu is groot. Juist nu we nog veel harder werken om coronazorg én reguliere zorg te leveren stuiten we op onbegrip. Dat is geen fijn gevoel: het voelt als stank voor dank. Als je ziet hoe verpleegafdelingen zich drie slagen in de rondte werken met steeds meer invalkrachten omdat veel vast personeel zelf ziek is. Fingers crossed dat we de zorg in de lucht kunnen houden. Maar we gaan ervoor, zoals altijd.’

Mensen wakker schudden

Patricia: ‘Vanuit het crisisbeleidsteam kunnen we niet genoeg benadrukken: houd je aan de regels en ben je extra bewust van je gedrag! Want de besmettingen nemen toe. De maatregelen zijn lastig, beperken onze vrijheid en plezier en bepalen het nieuwe normaal. Maar we hebben het ermee te doen.’ Gaat deze campagne helpen? Patricia: ‘We hopen het. We gaan de boodschap uitdragen binnen en buiten CWZ, en ook op social media. Er is landelijk veel aandacht voor dit probleem, dat gaat ook helpen. Hopelijk schudt het mensen wakker.’ In CWZ is al veel gedaan om het belang van de maatregelen en goed gedrag te benadrukken, vertelt ze. ‘We communiceren er voortdurend over in al onze kanalen, maar er is meer nodig.’

Ook deze crisis gaat weer over

Ondanks alles houden Vincent, Patricia en Anita de moed erin, en met hen veel andere hardwerkende collega’s in CWZ. ‘Ook dit gaat weer een keer over. We zijn in staat om deze crisis het hoofd te bieden en daarvoor verdienen we respect, begrip en waardering. Laten we er samen voor zorgen dat blaffen niet de nieuwe norm wordt’, aldus Anita. Vincent besluit: ‘De slogans in onze campagne zeggen genoeg. ‘Boos worden op mij helpt niet. Ik zorg voor jou, zorg jij voor mij? Dank voor uw begrip. En: We doen het sámen!’

Deel onze verhalen

Komende weken delen we op deze website en op social media verhalen van CWZ'ers die vertellen over de impact van grensoverschrijdend gedrag. Help ons de campagneboodschap te verspreiden en deel deze berichten!

Verhalen van medewerkers

Komende weken delen we op deze website en op social media verhalen van CWZ'ers die vertellen over de impact van grensoverschrijdend gedrag. Help ons de campagneboodschap #respectvoorelkaar te verspreiden en deel deze berichten!

Andries (chirurg): 'Respect is eerlijk zijn'

‘Ik begrijp het ongemak als een geplande operatie niet door kan gaan vanwege COVID. Maar tóch een operatie in gaan is hoogst onverstandig, want de combinatie COVID en operatie is ongelukkig en risicovol. Voor de patiënt zelf en voor veel andere mensen. Respect is eerlijk zijn over COVID.’

Screening voor eigen bestwil

‘We screenen vooraf alle patiënten op COVID-risico, ook voor hun eigen bestwil. Mensen moeten daarin hun verantwoordelijkheid nemen en de vragen eerlijk beantwoorden. En heeft iemand COVID dan wachten we met de operatie tot hij niet meer ziek is en komt hij daarna direct aan de beurt. Als mensen rekening houden met ons, dan houden we ook rekening met hen. Respect werkt twee kanten op.’

Grotere kans op complicaties

‘Onlangs deed iemand dat niet en daar zijn we erg van geschrokken. Ná de operatie bleek dat degene had gelogen over een COVID-positieve huisgenoot. Deze persoon heeft grote risico’s veroorzaakt bij zichzelf en bij anderen. De kans op ernstige longcomplicaties na de operatie is bij mensen met COVID namelijk vier keer zo hoog, heeft recente studie uitgewezen. De kans dat iemand naar de IC moet, is ook hoger.’

Blootgesteld aan virus

‘Mijn collega’s in de zorg zijn willens en wetens blootgesteld aan het virus. De persoon was niet verdacht, dus zij hadden niet de bescherming die ze anders zouden hebben. Er had een hele rits zieke zorgmedewerkers kunnen volgen, met als gevolg dat ook weer andere patiënten niet geholpen konden worden. Daarom gaan we patiënten die een operatie onder algehele narcose krijgen per december allemaal testen op COVID. Juist dan zijn de risico’s het grootst op longcomplicaties en besmetting van collega’s.’

#respectvoorelkaar
CWZ voert campagne om mensen bewust te maken van hun gedrag bij het naleven van coronamaatregelen en op te roepen tot respect, begrip en waardering voor elkaar.

Natascha (verpleegkundige): ‘Soms is het respect ver te zoeken’

‘Gelukkig krijgen we veel begrip en dankbaarheid. Dat doet ons goed, want onze afdeling ligt nu helemaal vol met COVID-patiënten en het is hard werken. Maar soms is het respect ver te zoeken.’

Smoesjes

‘We willen het bezoek beperken voor de veiligheid van patiënten, bezoekers en onszelf. Want zeker op meerpersoonskamers wordt het al snel te druk om goed afstand te houden. Daarom is de regel 1 bezoeker per patiënt per dag. Daar hebben sommige bezoekers lak aan. Ze staan dan met veel meer mensen bij de balie of lopen gewoon door omdat “moeder zo slecht ter been is” of een ander smoesje. Het gebeurt regelmatig dat ze ons tegen elkaar uitspelen: “Je collega zei…”. Dat leidt tot veel vervelende discussies.’

Dreigementen

‘Ook maken we een hoop gedoe mee rond het 1,5 meter afstand houden. Als je ziet hoe dicht mensen soms bij elkaar zitten rond het bed. Zeg je er iets van, dan krijg je te horen “Wat denk je wel”. We hebben ook meegemaakt dat bezoekers weigeren om een mondkapje te dragen. Of ze willen het niet ophouden als ze op de patiëntenkamer zijn, wat juist zo belangrijk is. Het andere uiterste gebeurt ook: dat ze een chirurgisch mondneusmasker eisen zoals de verpleegkundigen dragen. Vorige week was er een familielid ontzettend boos over de overplaatsing van zijn moeder naar een ander ziekenhuis. Het leidde tot dreigementen aan de telefoon.’

Onder de indruk

‘De discussies lijken iets minder te worden nu er alleen nog maar COVID-patiënten en geen andere patiënten op onze afdeling liggen. Ik denk dat bezoekers onder de indruk zijn en ook wel bang. Ze zien dat het ernstig is en krijgen daardoor iets meer begrip voor de maatregelen.’

#respectvoorelkaar
CWZ voert campagne om mensen bewust te maken van hun gedrag bij het naleven van coronamaatregelen en op te roepen tot respect, begrip en waardering voor elkaar.

Ricardo (beveiliging): 'Als we ons geduld bewaren, wordt de crisis draaglijker'

‘Respect hebben de meeste mensen nog wel. Ik zie vooral een hogere irritatiegraad bij iedereen. In de winkel, op het parkeerterrein, in het ziekenhuis: mensen zijn de maatregelen zat.’

Verbale agressie

‘Vóór corona hadden we zo’n 5 tot 7 keer per week een incident. Gisteren was er op één dag al 5 keer verbale agressie. Normaal kennen we de vaste lastposten wel en werken we preventief. Dan krijgen we vooraf een seintje als er een lastige patiënt komt. Nu is dat anders. Bij zoveel opgefokte mensen kunnen we problemen niet voorkomen. Dan kunnen we alleen nog zorgen dat het niet uit de hand loopt. Je kunt als ziekenhuis natuurlijk niet een patiënt die moeilijk doet wegsturen. Stel dat er iets met hem zou gebeuren, en bovendien hebben we een zorgplicht.’

De druppel

‘Er is veel irritatie bij de ingang over de vragenlijsten die patiënten vóór komst naar CWZ moeten invullen. Soms gaat er iets fout en dan moeten de vragen alsnog worden ingevuld bij het ziekenhuis. Het duurt dan te lang. Juist voor mensen die een slecht nieuwsgesprek verwachten, kan dat wachten teveel zijn. We ondersteunen ook bij de teststraat van de GGD op ons parkeerterrein. Gisteren blokkeerde daar iemand met zijn auto de weg omdat zijn afspraak niet te vinden was in het systeem. Vaak gaat het om fouten in het proces. Die zijn dan de druppel.’

Vierkant achter collega's

‘Wij zijn getraind in het omgaan met agressieve mensen, maar veel ziekenhuismedewerkers niet. Ik begrijp heel goed dat je zelf ook je geduld verliest als je al heel wat geïrriteerde mensen hebt gezien of aan de telefoon hebt gehad. “Ga geen discussie aan”, is ons advies. Wij staan vierkant achter onze collega’s en ondersteunen waar het kan, maar we kunnen hun werk natuurlijk niet overnemen. “Fijn dat je er was”, horen we vaak. Mijn belastbaarheid is hoog, toch is deze tijd ook voor mij lastig. Ook voor mij is de grens soms bereikt.’

Geduld

‘We moeten durven toegeven als dingen niet goed gaan. Vanmorgen zei ik “Sorry” tegen iemand. “U heeft gelijk dat het niet goed is geregeld, maar daar kan ik nu niets aan doen. Het heeft geen zin om te gaan schelden”. “Daar heeft u gelijk in”, kreeg ik als antwoord. Door begrip te tonen ging zijn gaspitje wat lager branden. Kijk, we moeten accepteren dat de situatie is zoals die is en door de zure appel heen. Als we met z’n  allen ons geduld bewaren, dan wordt de crisis draaglijker.’

#respectvoorelkaar
CWZ voert campagne om mensen bewust te maken van hun gedrag bij het naleven van coronamaatregelen en op te roepen tot respect, begrip en waardering voor elkaar.

Thamar (controlepost): 'Het lijkt wel of mensen steeds meer aan zichzelf denken'

‘Bij de ingangen controleren we sinds maart of mensen coronaklachten hebben. Ze vullen bij ons een vragenlijst in. Aanvankelijk ging dat goed, maar sinds eind mei krijgen we steeds meer negatieve reacties en werd de sfeer agressiever. Toen het aantal besmettingen lager was, begrepen veel mensen niet waarom de controle zo streng was. Maar juist doordat de zorg weer opschaalde, was de screening zo hard nodig. En nu in de tweede golf helemaal.’

Onbeleefd

‘Ik schat dat 40% van de mensen onbeleefd is. Dat zit hem in van alles. Ze vinden dat ze te lang moeten wachten, ook al is dat hooguit 5 minuten. Ze willen geen mondkapje op als ze coronaklachten hebben. Ze zijn boos omdat er geen begeleider mee mag. Sommigen stormen langs je heen en houden daarbij ook geen afstand. Anderen weigeren juist om door te lopen: “Zonder begeleider ga ik niet naar de afspraak”. Alleen bezoekers geven nauwelijks problemen.’

Het doet wat met me

‘De frustraties leiden tot gemompel dat het nergens op slaat. Tot gesnauw “Wie denk je wel dat je bent. Tot middelvingers, schelden met nazi of kanker, of het dreigement “Straks kom ik terug”. Eén keer vroeg iemand of ik wou vechten, een ander blies in mijn gezicht om mij ‘te besmetten”. Al het gekleineer, dat doet wat met me. Ik heb een periode gehad dat ik echt wat banger was. Er lopen nu vaker beveiligers in de buurt. We hebben een paniekknop voor als het de verkeerde kant op gaat. Elke week maken we daar wel een keer gebruik van. Dat ga ik al bijna normaal vinden. Erg toch?’

Dankbare mensen

‘Ik snap de frustratie bij mensen echt wel, maar we proberen juist te helpen. De maatregelen zijn er niet om hen te pesten, ze zijn er om de zorg overeind te houden. Het lijkt wel of mensen steeds meer aan zichzelf denken. Ik zou soms de discussie willen aangaan, maar daar win ik niets mee. Gelukkig zijn er ook de kleine praatjes en de dankbare mensen. Daarom houd ik het vol. Ik ben afgestudeerd als antropologe en vind het leuk om zo veel verschillende mensen te ontmoeten. Bovendien is het fijn om iets bij te dragen in coronatijd.’

#respectvoorelkaar
CWZ voert campagne om mensen bewust te maken van hun gedrag bij het naleven van coronamaatregelen en op te roepen tot respect, begrip en waardering voor elkaar.

Wesley (hoofd horeca): 'Denk na voordat je iets zegt’

‘Steeds meer mensen hebben een kort lontje en laten zich niet meer aanspreken. Dat merken we ook in het CWZ-restaurant. Alle horecazaken zijn op dit moment gesloten door de overheidsmaatregelen, dus ook ons restaurant is dicht voor patiënten en bezoekers. Dat is natuurlijk heel vervelend. Om hen tegemoet te komen, hebben we het zo geregeld dat ze nog wel wat te drinken of te eten kunnen halen. Maar helaas mogen ze niet in het restaurant zitten, anders krijgen we een bekeuring. Enkele keren per dag leidt dit tot discussie.’

BOA

‘Vanmorgen was er een man die moest wachten op zijn vrouw die een behandeling onder narcose kreeg. Hij nam plaats in het restaurant en weigerde weg te gaan. Het gaf een hoop gedoe. Soms blijft het bij discussie, maar we krijgen ook het nodige naar ons hoofd geslingerd. Van “je discrimineert” tot “het is allemaal onzin die corona”. Ik probeer altijd rustig te blijven, maar het kost me een hoop energie. Ik voel me af en toe net een BOA.’

Gastvrij

‘Het doet wat met je als anderen je niet serieus nemen. Als horecaman wil ik niets liever dan gastvrij mensen ontvangen. In plaats daarvan moet ik mensen wegsturen en wijzen op de regels. Ik maak me ook zorgen omdat het restaurant flink minder omzet draait dit jaar. Maar de maatregelen zijn er niet voor niets. Die 1,5 meter is de gouden regel om het aantal besmettingen omlaag te krijgen. De regels zijn er dus zeker ook voor medewerkers, die nog wel in het restaurant kunnen komen omdat het voor hen een bedrijfskantine is.’

Help elkaar

‘Ik snap dat iedereen klaar is met corona, maar als je je tegen de maatregelen verzet, gaat het alleen maar langer duren. Laten we elkaar helpen in deze onzekere tijd. Mijn oproep is: denk na voordat je iets zegt. Verplaats je in de ander en toon begrip. Zorg voor jezelf, en ook voor de mensen om je heen!’

#respectvoorelkaar
CWZ voert campagne om mensen bewust te maken van hun gedrag bij het naleven van coronamaatregelen en op te roepen tot respect, begrip en waardering voor elkaar.

Cecile (kinderarts): 'Onze collega's in de frontlinie verdienen alle respect'

‘In CWZ werken we ontzettend hard om zowel COVID-zorg als gewone ziekenhuiszorg te verlenen. Niet alleen in de directe zorg, maar ook op andere afdelingen zoals bij de ingang, waar patiënten gevraagd wordt naar coronaklachten. Ik heb veel respect voor de collega’s in de frontlinie en dat respect verdienen ze van iedereen.’

Tweede ouder via beeldbellen erbij

‘Zelf heb ik gelukkig nog geen negatieve ervaringen gehad in deze coronatijd. Op de polikliniek kindergeneeskunde mag er één begeleider mee met het kind. Ouders hebben daar soms moeite mee, maar de meesten snappen het. Want hoe minder mensen het ziekenhuis binnenkomen, hoe veiliger. Sommige ouders staan erop toch met z’n tweeën te mogen komen. Ik begrijp dat de medewerkers bij de ingang of op de polikliniek dat niet altijd kunnen voorkomen. Er bestaat een eenvoudige oplossing: we kunnen altijd de andere ouder bellen, zodat deze op afstand het gesprek kan volgen.’

Alleen ouders op bezoek

‘Het bezoek aan de kinderafdeling en de couveuseafdeling is natuurlijk ook anders dan anders. Alleen ouders zonder klachten zijn welkom. Dat andere familieleden niet kunnen komen, is heel jammer voor de families waar een kind is geboren. En ook voor de grotere kinderen op de kinderafdeling is het jammer dat hun broers, zussen en vrienden niet op bezoek kunnen komen. Ze missen daarmee een leuk en ontspannen moment van de dag. Gelukkig hebben de meeste ouders en jongeren wel begrip voor deze maatregel en is de opnameduur vaak vrij kort.’

Houd u aan de regels

‘Wat ik zou willen zeggen is: ‘Houd u zich alstublieft aan de regels van de overheid en van het ziekenhuis. Want alleen samen kunnen we deze pandemie aan. U wilt toch ook niet dat we straks de gewone zorg verder moeten afschalen? Of dat we geen plek meer hebben op de verpleegafdelingen of op de IC. Stel u voor dat het om uw ouder, kind of partner gaat.’


#respectvoorelkaar
CWZ voert campagne om mensen bewust te maken van hun gedrag bij het naleven van coronamaatregelen en op te roepen tot respect, begrip en waardering voor elkaar.

Milou (verpleegkundige dagbehandeling): ‘Geen smoesjes graag, neem de regels en ons serieus’

‘Elke dag heb ik discussies met familie van onze patiënten. Op de afdeling dagbehandeling begeleid ik 20 opnames per dag en bij 4 is er gedoe. Het gaat hierom: onze patiënten liggen met meerderen op een niet al te grote kamer. Om 1,5 meter afstand te kunnen houden kan er dus geen familielid mee naar binnen om bij de patiënt te blijven. We vinden dit heel vervelend, maar het is niet anders in deze coronatijd.’

‘In de brief aan de patiënt staat deze maatregel duidelijk genoemd. Natuurlijk maken we ook uitzonderingen, maar dat kan niet bij iedereen. Begeleiders verzinnen dus van alles om toch een plekje te veroveren. “O, stond dat in de brief?”, “mijn moeder kan niets onthouden of hoort slecht”, enzovoort. Ze redeneren daarbij heel erg vanuit zichzelf, zo van: “het is mijn vader en daar maak je maar een uitzondering voor”. ‘Soms zijn mensen echt grof in de mond. Anderen reageren vooral kortaf. Ook al kost het me soms moeite, ik probeer elk gesprek positief af te sluiten.’

‘Ik word echt kriegel van deze discussies. Weten mensen niet in welke tijd we leven, denk ik dan? De coronaregels zijn toch overal bekend? Die regels zijn er juist voor de veiligheid van patiënten en begeleiders. En ik sta ook voor mijn eigen veiligheid en die van mijn collega’s. Vanwege mijn gezondheid mag ik niet met COVID-patiënten werken. Ik ben dus heel voorzichtig. Niet voor niets. Vorige week lag hier een oud coronapatiënt. Toen ik hoorde wat die meneer had doorgemaakt, was ik helemaal overtuigd van de noodzaak van de maatregelen.’

‘Geen smoesjes graag, neem de regels en ons serieus. Dit is de situatie waar we mee moeten dealen. Ik zeg maar zo: ‘ Je bent nu alleen maar alleen om straks weer allemaal samen te kunnen zijn’. 


#respectvoorelkaar
CWZ voert campagne om mensen bewust te maken van hun gedrag bij het naleven van coronamaatregelen en op te roepen tot respect, begrip en waardering voor elkaar.

Gerda (secretaresse): ‘Begrip tonen breekt het verweer’

‘Mensen hebben minder geduld, zijn opstandig of zeggen dat ze het allemaal maar onzin vinden. Aan de balie op de verpleegafdelingen is dat goed te merken. Sommige afdelingen hebben het echt zwaar.’

Alleen COVID-patiënten

‘Op mijn afdeling valt het mee sinds we alleen nog maar COVID-patiënten hebben. Bezoekers zien dat het ernstig is en hoe druk de verpleegkundigen zijn. Dat leidt tot iets meer begrip en respect. Er is ook nauwelijks discussie over de bezoektijden. De meeste van onze patiënten zijn zo ziek dat ze maar heel kort bezoek willen of ze liggen zo slecht dat hun familie er de hele tijd bij mag zijn.’

Boze blik

‘Tussen de eerste en tweede golf was het zwaarder. Toen meldden familieleden zich niet altijd bij de balie of ze liepen stiekem door. Je riskeerde een boze blik als je hen daarop aansprak. Uitgescholden ben ik gelukkig nooit. Er lagen ook patiënten bij ons voor een chemokuur. Normaal mag er altijd een begeleider mee, maar vanwege de risico’s op corona kon dat niet meer. Ik zag veel verdriet, onmacht en onzekerheid als mensen hun geliefde bij de balie moesten loslaten. Dan probeer je begripvol te zijn en goed uit te leggen waarom het niet kan. Dat breekt het verweer.’

Let op elkaar

‘Soms gaat het in de communicatie niet goed en worden mensen heel boos. “Sorry” zeggen haalt dan de druk van de ketel. Als ik merk dat ik zelf geïrriteerd raak, spreek ik mezelf toe: “Kom op, laat het los, dan kun je weer door”. Ik zou zeggen: verplaats je in de ander en let op elkaar. Heb respect voor elkaar, juist in deze tijd.'


#respectvoorelkaar
CWZ voert campagne om mensen bewust te maken van hun gedrag bij het naleven van coronamaatregelen en op te roepen tot respect, begrip en waardering voor elkaar.

Casper (verpleegkundige): ‘Ik zie frustraties, maar ook begrip’

‘Een groene toegangskaart om CWZ in te mogen, een kapje op, een begeleider die niet mee kan. Er is veel veranderd voor patiënten in deze tijd. Maatregelen die bovendien steeds wijzigen. Dat is lastig, zeker voor mensen op hoge leeftijd. En ja, dat brengt frustraties met zich mee. Maar als je uitlegt waarom is er toch ook begrip.’

Waardering

‘Van de week werkte ik op een 6-persoonskamer. Er kwam tussen de patiënten een gesprek op gang over de maatregelen en wat corona met hen doet. Ze vonden het allemaal moeilijk dat er geen familie mee mocht op de kamer, omdat het dan niet lukt om 1,5 meter afstand te bewaren. Toch begrepen ze het wel. Ze zeiden hoeveel respect ze hebben voor ons in deze zware tijd. Dat was fijn om te horen. Ik voelde me gewaardeerd.’

Elkaar aanspreken

‘Ik begrijp dat niet iedereen alle informatie kan onthouden. Soms is het geen onwil, maar is het gewoon teveel. Ik voel me verantwoordelijk om een ander aan te spreken als hij zich niet aan de regels houdt, want veiligheid is prioriteit nummer 1 in CWZ. Ik maak weleens mee dat iemand zonder mondkapje rondloopt op de gang. Dan vraag ik: “Heeft u een mondkapje bij? Zo niet, dan kan ik er eentje voor u regelen, want in CWZ is het de regel dat iedereen een mondkapje draagt om besmettingen te voorkomen.” Als je het vriendelijk vraagt, volgen de meeste mensen de regels op, is mijn ervaring.’

Je verplaatsen

‘Respect is iets wat we allemaal verdienen. Wij, en de patiënten ook. Ik probeer me altijd in de ander te verplaatsen. En in te schatten wie er tegenover me staat en hoe ik die het beste kan benaderen. De coronatijd is een onzekere tijd. We moeten er samen het beste van maken en dat vraagt om begrip voor elkaar.’


#respectvoorelkaar
CWZ voert campagne om mensen bewust te maken van hun gedrag bij het naleven van coronamaatregelen en op te roepen tot respect, begrip en waardering voor elkaar.

Tessa (controlepost: ‘Soms denk ik: wanneer stopt het?’

‘Sinds juni werk ik fulltime bij CWZ als medewerker op de controlepost bij de ingang van het ziekenhuis. Er is een grote groep mensen die blij is dat we dingen goed regelen. Dat we ze opvangen en er alles aan doen om hun bezoek veilig te laten verlopen. Maar dat geldt niet voor iedereen.’

De regels moe

Sinds juni zijn mensen moe van alle regels. Een deel van de mensen begrijpt de regels niet. Het is ook lastig dat een afdeling soms iets anders zegt dan wij. Dan kan er discussie ontstaan. Het werkt om rustig uit te leggen waarom, maar soms krijg ik niet eens die ruimte. Dat is frustrerend. “Moet ik nou weer die vragenlijst invullen?”, horen we vaak als patiënten vaker in CWZ komen. Ook voorbij de controlepost zijn mensen niet altijd even aardig. Bij het welkomstpunt vroeg ik eens netjes “Waar moet u heen?”. Kreeg ik een sneer terug dat ik niet zo bijdehand moet zijn…’

Twee minuten schelden

‘Er is een groep mensen die veel klaagt en vooral non-verbaal chagrijn laat zien. Dan denk ik: ene oor in, andere oor uit. Maar er is ook een categorie mensen die scheldt en boos doorloopt zonder mondkapje of toegangskaart. We vragen patiënten alleen te komen zodat het niet te druk wordt in het ziekenhuis. Dat geldt ook voor medewerkers die met een patiënt meekomen. Ik vraag dus altijd of begeleiding noodzakelijk is als mensen samen komen. Laatst flipte er een patiënt toen ik dat vroeg. Hij gooide zijn krukken tegen de tafel en bleef twee minuten schelden. Dat was eng.’

Erover praten

‘Het scheelt dat we er goed met collega’s over kunnen praten. Vaak kijken we elkaar aan: dit is er weer een. Er loopt nu vaker een beveiliger rond en we hebben telefoon om hem op te roepen. Dat is fijn. Ik ga nog steeds met plezier naar het werk, maar soms denk ik: wanneer stopt het? Ik snap dat de regels vervelend zijn voor iedereen, maar ze zijn er niet voor niets. Ik vind het goed dat er met deze campagne aandacht is voor de omgangsvormen. Het is echt nodig!’

#respectvoorelkaar
CWZ voert campagne om mensen bewust te maken van hun gedrag bij het naleven van coronamaatregelen en op te roepen tot respect, begrip en waardering voor elkaar.

Rosa (roomservice): ‘Ik heb altijd een glimlach op’

‘Op verschillende afdelingen verzorg ik de maaltijden voor patiënten. Dat doe ik elke dag met liefde en plezier. De sfeer is eigenlijk nooit vervelend. Ik sta 100% achter de boodschap van respect. We  moeten respect hebben voor elkaar én voor de coronamaatregelen, want die zijn er niet voor niets.’

‘Het is een moeilijke tijd voor iedereen. Maar ik vind het ook mooi om te zien hoe we er in het ziekenhuis samen wat van maken. Voor de patiënten op de COVID-afdeling is het heel wat: al die medewerkers in beschermende kleding. Ik kom dicht bij hen, dus het kan niet anders. Met een mondkapje op moet je harder praten. Het is soms lastig, maar mensen begrijpen het wel.’

‘Vorige week was er een mevrouw met COVID die niet goed kon eten. “Zal ik u helpen”, vroeg ik haar. “Dankjewel”, zei ze na het eten. “Wat lief van je. Ik wens je veel succes met je drukke werk.” Zo gaat het vaak. Mensen zijn vooral heel dankbaar.’

‘Ik heb altijd een glimlach op. Als je liefde uitstraalt, krijg je die meestal ook terug.’

#respectvoorelkaar
CWZ voert campagne om mensen bewust te maken van hun gedrag bij het naleven van coronamaatregelen en op te roepen tot respect, begrip en waardering voor elkaar.

Wat kunt u doen?

  • Houd u aan de coronaregels in CWZ: bewaar 1,5 meter afstand en draag een mondkapje.
  • Heb begrip voor de ander en spreek dat uit.
  • Ben geduldig. Tel af en toe tot 10.
  • Ben beleefd en respectvol.
  • Geef het goede voorbeeld.
  • Spreek elkaar aan en laat u aanspreken.
  • Accepteer de situatie die u toch niet kunt veranderen.