Maagontledigingsstoornis voedingsadviezen

U kunt zelf een aantal dingen doen om de klachten van een maagontledingsstoornis te verminderen.

Andere namen die gebruikt worden voor maagontledingsstoornis zijn: luie maag, trage maag, vertraagde maagontlediging en maagmotoriekstoornis.

Voedingsadviezen bij maagontledigingsstoornissen

  • eet kleine porties, dus geen grote maaltijden. En spreid de maaltijden goed over de dag. Neem drie kleine hoofdmaaltijden en drie tot vier kleine tussenmaatlijden. Eventueel kan ter ondersteuning gebruik gemaakt worden dieetpreparaten, raadpleeg hiervoor een diëtist. 
  • eet rustig en kauw goed
  • eet niet te vet en te vezelrijk. Deze voedingsmiddelen kunnen de maagontlediging remmen
  • maak na de maaltijd een rustige wandeling
  • ga na het eten niet meteen liggen. Een volle maag geeft klachten als u ligt
  • vaste voedingsmiddelen blijven langer in de maag dan vloeibare voedingsmiddelen. Indien de klachten toenemen bij gebruik van vaste voedingsmiddelen, kunt u deze volledig of gedeeltelijk vervangen door vloeibare voedingsmiddelen.

Praktische informatie

Maatregelen corona

Houd u aan de corona-maatregelen van CWZ om besmetting te voorkomen.

Wat neemt u mee?

Bij elke afspraak neemt u mee: een geldig legitimatiebewijs voor identificatie, CWZ-registratiekaart, actueel medicijnoverzicht (AMO), zorgpas.

Bereid u goed voor

Bedenk thuis al wat u tijdens uw afspraak wilt vragen. Als u goed op de hoogte bent, neemt u besluiten die passen bij uw persoonlijke situatie. Dit heet samen beslissen.

Melden bij een Meldpunt

U meldt zich voor een afspraak bij een Meldpunt. U kunt zich aanmelden met uw identiteitsbewijs bij een aanmeldzuil of bij een medewerker.

MijnCWZ

Via het beveiligde patiëntportaal MijnCWZ kunt u thuis uw persoonlijke en medische gegevens inzien die bij ons bekend zijn.