Patiëntenvoorlichter over 3 goede vragen

‘Een uitnodiging om vragen te stellen’

Mary de Weerd, adviseur patiëntenvoorlichting | CWZ Nijmegen

Heb jij dat ook weleens: ben je bij de dokter geweest en bedenk je op de fiets die ene vraag die je vergeten bent te stellen… Dan ben je niet de enige! CWZ doet vanaf 1 maart 2018 mee aan de landelijke campagne ‘3 goede vragen’. Mary de Weerd, adviseur patiëntenvoorlichting: ‘Het is een uitnodiging aan patiënten: ben actief in het gesprek met de dokter.’

Niet meer overrompeld
‘Je zou het misschien niet verwachten, maar in de praktijk stellen patiënten weinig vragen in de spreekkamer. Als je net van de arts hebt gehoord dat je iets hebt, dan ben je overrompeld. Je kunt niet meer zo goed nadenken en denkt al snel: de dokter weet het wel. Een goede voorbereiding voorkomt dat je overdonderd wordt. Je kunt bijvoorbeeld vragen thuis opschrijven. Wat ook helpt is het gesprek opnemen of iemand meenemen die meeluistert. En weet dat je altijd bedenktijd kunt vragen. Belangrijk is dat je nagaat: wanneer ga ik tevreden de deur uit bij de dokter.’

Stilstaan bij wat patiënt wil
‘Uit onderzoek blijkt dat veel gesprekken in de praktijk beter kunnen. Hoe actiever de patiënt vragen stelt, hoe meer het gesprek zal gaan over álle mogelijke behandelingen met hun voors en tegens. De arts kan dan goed toetsen bij de patiënt welke zijn voorkeur heeft. Afwachten bijvoorbeeld kan ook een optie zijn. De ‘3 goede vragen’-campagne prikkelt zorgverleners om stil te staan bij wat de patiënt wil. Goed luisteren wat de ander nodig heeft: daar gaat het om.’

Op een goede manier in gesprek
‘Dit is een landelijke campagne. De grote kracht is dat steeds meer ziekenhuizen en huisartsen gaan meedoen. Als mensen overal dezelfde posters zien, worden ze zich bewust dat ze actief vragen kunnen stellen. Niet perse déze vragen, maar alle vragen die van toepassing zijn op hun situatie. Ik zie de ‘3 goede vragen’ als een extra hulpmiddel, naast de andere gesprektips en de checklist voor vragen op de polikliniek die we al jaren op onze site aanbieden. En naast de keuzehulp die CWZ bij steeds meer aandoeningen gaat gebruiken. Alles met het doel om op een goede manier met elkaar in gesprek te gaan. De 3 goede vragen zijn een uitnodiging aan de patiënt.’

Logo beter beter worden

CWZ-ambitie betrokken patiënt

Deze 3 goede vragen zijn een voorbeeld van onze ambitie om patiënten te betrekken bij hun zorg. Een betrokken patiënt betekent: mensen helpen om de regie te nemen, begrijpelijke informatie geven en samen beslissen over de zorg die het beste bij hen past.