Sinds begin dit jaar kunnen huisartsen bij vragen van hun patiënten een teleconsult aanvragen bij 10 specialismen in CWZ. Daar gingen succesvolle proeven bij dermatologie, nefrologie en orthopedie aan vooraf. ‘De nieuwe manier van overleggen helpt bij het terugdringen van wachttijden en voorkomt onnodige zorg. Voor patiënten is er het gemak van niet naar het ziekenhuis te hoeven.’ Aldus manager transmurale zorg Marc ten Dam en huisarts Guido Adriaansens. Zij trokken samen op om deze service van de grond te krijgen.
Hoog van kwaliteit
Ten Dam heeft als nefroloog zelf al ruim 7 jaar goede ervaringen met teleconsulten. ‘We krijgen via deze weg ongeveer 25 vragen van huisartsen per maand binnen.’ ‘De adviezen die wij terugkrijgen, zijn goed toepasbaar in de huisartsenpraktijk en hoog van kwaliteit. We hoeven patiënten daardoor minder te verwijzen naar CWZ’, reageert Guido. Bij dermatologie, orthopedie en neurologie hebben ze dezelfde ervaring. Inmiddels doen ook gynaecologie, KNO, urologie, cardiologie, interne geneeskunde en longziekten mee. In totaal maakten de huisartsen er van januari tot juni 2019 ruim 800 keer gebruik van. Guido: ‘Dat is nog niet zo veel, maar het begin is er en het is een succes.’
Specialistische expertise
De voordelen van het teleconsult zijn groot. Voor de patiënt is er het gemak van niet naar het ziekenhuis hoeven. Bovendien valt het teleconsult onder huisartsenzorg en gaan de kosten dus niet van het eigen risico af. De vele verwijzingen naar het ziekenhuis leiden tot dichtslibbende poliklinieken en dus langere wachttijden. Bij een teleconsult ligt er binnen 3 dagen een antwoord. Adriaansens: ‘Patiënten willen vooral specialistische expertise. Maar dat hoeft niet per se een fysieke verwijzing te zijn. Als de specialist kan meedenken via deze moderne techniek, waarom dan niet? De huisarts vindt het bovendien leuk als hij vragen van zijn patiënten zelf kan afhandelen. En het mooie is dat de teleconsulten een vorm van feedback zijn van de specialist aan de huisarts. Daardoor neemt onze kennis toe en zullen we steeds minder hoeven verwijzen bij veelvoorkomende problemen. Zo voorkomen we onnodige kosten en houden we de gezondheidszorg bereikbaar en betaalbaar voor onze kinderen. Dat zie ik als mijn maatschappelijke roeping.’
Minder druk op de poli
Voor het ziekenhuis heeft het teleconsult ook voordelen, zegt ten Dam. ‘We krijgen daardoor op de polikliniek meer ruimte voor patiënten die onze zorg écht nodig hebben. Daarnaast werken telefoontjes van huisartsen verstorend en verloopt de informatie via die weg niet zo gestructureerd. Een teleconsult kunnen we afhandelen op een moment dat het uitkomt. Als je er rustig voor kunt gaan zitten, verbetert de kwaliteit van het antwoord.’ Ten Dam en Adriaansens hebben in de pilotfase de meerwaarde van het teleconsult wetenschappelijk aangetoond. Zowel Medisch Contact als het wetenschappelijk tijdschrift BMC Family Practice schreven er een publicatie over.
Uitbreiding van de service
CWZ, regionale huisartsenorganisaties en de zorgverzekeraars willen we de service dan ook graag uitbreiden naar meer specialismen en zorgvragen. Hoe meer specialismen het teleconsult aanbieden, hoe beter huisartsen het gaan gebruiken. Het teleconsult is bedoeld voor nieuwe patiënten. Als er overleg nodig is over bekende patiënten chatten huisartsen en specialisten met elkaar via een ander communicatiemiddel.
CWZ-ambitie juiste zorg op de juiste plek
Dit is een voorbeeld van onze ambitie om de juiste zorg op de juiste plek te geven: als het kan bij hen thuis, bij de huisarts, in het verpleeghuis of op een buitenpoli van CWZ. Ons streven is alleen verwijzen naar het ziekenhuis als het nodig is. Daarvoor werken we nauw samen met zorgpartners in de regio en maken we gebruik van e-health innovaties.