Beeldbellen went, voor zorgverlener én patiënt!

25 november 2020

Een online consult vinden patiënten best spannend en roept veel vragen op. Verpleegkundig specialist Miranda en enkele patiënten delen hun ervaringen. Lees meer.

Beeldbellen | CWZ Nijmegen

Vanwege de tweede coronagolf voert CWZ veel poliklinische afspraken uit via beeldbellen. Zo’n online consult vinden patiënten best spannend en roept veel vragen op. Verpleegkundig specialist Miranda Boom en enkele patiënten delen graag hun ervaringen.

Best spannend

Veel mensen zijn gewend om naar de polikliniek in CWZ te komen voor een afspraak. Bij een ‘vaste’ zorgverlener, op een vaste plek in het ziekenhuis, volgens een vast stramien. Dat gaat nu opeens anders via een videoconsult vanwege het coronavirus. Miranda Boom vertelt: 'Beeldbellen is nieuw en werkt anders dan we gewend zijn. Je ziet en spreekt elkaar op afstand, via het computerscherm. In het begin is dat voor mensen best spannend: Gaat het wel lukken? Waar vind ik de link? Hoe werkt het? Staan de instellingen wel goed?

Gemak

Ik stel patiënten op hun gemak en vertel hen altijd dat ze niet nerveus hoeven te zijn als het wat langer duurt voor we contact hebben via de camera. Dat we het gewoon gaan proberen en ik hen anders bel. Na een paar keer lukt het vaak wel. Dan is iedereen opgelucht en blij!'

Elkaar leren kennen

Bij nieuwe patiënten vindt het eerste consult altijd plaats in het ziekenhuis. Dit is nodig om lichamelijk onderzoek te kunnen doen en om te zien en horen hoe het gaat. Daarna kan het contact ook via een videoconsult worden voortgezet. Omdat je elkaar dan al een keer hebt gezien, praat het makkelijker wanneer je elkaar vervolgens op een beeldscherm ziet.

Ervaringen

Miranda’s patiënten weten inmiddels goed hoe een videoconsult werkt en zijn om. Zo zei één van haar patiënten: 'Uiteindelijk vind ik het heel handig. De vorige keer kon ik Miranda op mijn telefoon niet goed zien, vanwege het kleine scherm, maar nu op de iPad gaat het prima.' Ook gaf de zoon van de patiënt aan erg blij te zijn met een videoconsult: 'Nu het digitaal is, werkt dat heel handig en kan ik er zonder dat ik iets hoef te regelen met mijn werk gewoon bij zijn. Dat is heel fijn!'

Beter inschatten

Een videoconsult geeft veel mogelijkheden, vindt Miranda. 'Voordelen boven gewoon bellen zijn dat je niet alleen elkaar als persoon ziet, maar ook meteen de huid, ogen, kleur en beweging van de patiënt. Je kunt horen hoe de ademhaling is en observeren hoe iemand beweegt. Dat helpt om makkelijker in te schatten hoe het met iemand gaat. Bovendien kun je er tijdens het beeldbellen direct medicijndoosjes bij (laten) halen. En mantelzorgers kunnen erbij zijn, zonder dat ze mee naar het ziekenhuis hoeven.'

Praktische voordelen

Ondanks wat koudwatervrees ervaren patiënten bij CWZ vooral de positieve kanten van een beeldbelconsult, zoals een kortere reis- en wachttijd. Zo zegt een patiënt van Miranda: 'Dit scheelt me zo veel tijd. Door het videoconsult hoefde ik niet speciaal naar het ziekenhuis te komen en kon ik toch een afspraak inplannen met de specialist, thuis, met mijn eigen kopje koffie erbij!'

Handleiding beeldbellen

Lees meer over beeldbellen en bekijk de handleiding