CWZ biedt e-consult aan

10 juli 2018
Longarts Anneke van Veen bij patiëntportaal | CWZ Nijmegen

'Mijn huisarts heeft nieuwe medicijnen voorgeschreven. Kan ik deze gebruiken samen met mijn medicatie voor astma?’ Voor dit soort vragen hoeven CWZ-patiënten niet meer te bellen. Sinds 1 juli kunnen zij gebruikmaken van het nieuwe e-consult.

Vragen

Met het e-consult krijgen onze patiënten een extra middel om met hun behandelaar te communiceren. Het e-consult is één van de voorzieningen in het patiëntportaal MijnCWZ. Daarin kan de patiënt gegevens inzien en acties uitvoeren, zoals het invullen van vragenlijsten. Longarts Anneke van Veen is een van de kartrekkers van het patiëntportaal. ‘Het e-consult is heel handig voor vragen die patiënten nu per telefoon stellen en die geen spoed betreffen. Bijvoorbeeld: Ik heb meer klachten, is er actie nodig? Kan ik een herhaalrecept krijgen? Is het verstandig om me te laten vaccineren? Kan deze klacht een bijwerking zijn van de medicijnen? De vragen moeten betrekking hebben op de aandoening waarvoor de patiënt onder behandeling is. Het kan ook gebeuren dat een vraag niet geschikt is om via deze weg te beantwoorden. Dan vragen we om toch telefonisch contact op te nemen of een afspraak te maken.’ 

Minder telefoontjes

‘Ik hoop dat het stellen van dit soort vragen via het patiëntportaal leidt tot minder telefoontjes naar onze polikliek, want telefonisch moeten mensen nu vaak lang wachten’, zegt Anneke. Er zijn nog meer voordelen. Het is gemakkelijk, want patiënt en arts hebben het dossier er meteen bij. Het is efficiënt, want alles staat in één keer opgeslagen in het patiëntportaal én in het elektronisch patiëntendossier (EPD). Het is veilig, want alles gaat via een beveiligde verbinding. En het is flexibel, want de patiënt kiest zelf het moment waarop hij de vraag wil stellen en de zorgverlener het moment van antwoorden. 

Hoe werkt het?

De patiënt logt in in MijnCWZ, vraagt hier een e-consult aan en stelt zijn vraag. De vraag komt binnen in het EPD van CWZ, waarna een zorgverlener de vraag binnen 2 werkdagen (soms wat langer) beantwoordt. De mogelijkheid om een e-consult te openen wordt automatisch gesloten als er binnen een jaar geen afspraak meer is geweest in CWZ. Eerder gevoerde e-consulten blijven zichtbaar voor zowel patiënt als zorgverlener. 

Consulten vervangen

In het begin ligt de nadruk op het stellen van vragen, maar straks kan het e-consult ook een deel van de bestaande consulten gaan vervangen, verwacht Anneke. ‘Vaak heb ik belafspraken voor het doorgeven van een uitslag of om het effect van medicatie te evalueren, en dat kan ook per e-consult.’ Ze sluit niet uit dat het e-consult zelfs bepaalde vervolgconsulten op de poli overbodig gaat maken. ‘Denk aan de groep chronische patiënten met bijvoorbeeld astma of COPD. De zorg voor deze mensen kent veel standaard controles. We kunnen hen ook op afstand gaan monitoren. Als patiënten zelf in het portaal bepaalde informatie invoeren, kunnen verpleegkundig specialisten kijken of het behandelbeleid moet worden aangepast. Wanneer er behoefte is aan overleg, kan dat via e-consult. Het mooie is dat de patiënt er de deur niet voor uit hoeft.’ 

Meters maken

‘Ik verwacht niet dat het ineens storm gaat lopen met extra vragen’, zegt Anneke. Zelf heeft ze nu twee maanden pilot achter de rug. ‘De doktersassistenten en ik zijn het gebruik van het patiëntportaal, de vragenlijsten en het e-consult nu aan het promoten bij patiënten. Veel van hen zien we pas over een paar maanden weer op controle. Tegen die tijd zal het gebruik van het portaal echt op gang komen en dan gaan we meters maken.’ Lachend: ‘Het kan me niet snel genoeg gaan. Het patiëntportaal zal een belangrijke rol gaan spelen bij het zelfmanagement van ziekten. Het past bij onze ambitie om mensen meer te betrekken en meer regie te geven in hun zorg.’