Beeldbellen met uw zorgverlener

Naast de afspraak in het ziekenhuis en de telefonische afspraak, zijn er in ons ziekenhuis ook beeldbelafspraken met uw arts of verpleegkundige mogelijk. Hieronder leest u meer over hoe dit werkt .

Wat is beeldbellen?

Een beeldbelafspraak is een afspraak met uw specialist of verpleegkundige via een beeldverbinding. Uw afspraak vindt dan niet in het ziekenhuis plaats, maar thuis in uw vertrouwde omgeving via uw smartphone, computer, laptop of tablet. Een beeldbelafspraak is een geschikt alternatief voor afspraken, waarbij geen lichamelijk onderzoek of behandeling nodig is met behulp van ziekenhuisapparatuur. Bijvoorbeeld voor de uitslag van een onderzoek of een controlebezoek.

Hoe werkt het?

U ontvangt via uw mail een bericht van CWZ met daarin een link voor een beeldbelafspraak. Vanaf een half uur voor uw afspraak kunt u hierop klikken. U komt dan in een digitale wachtkamer terecht. Als uw zorgverlener zo ver is, wordt er verbinding gemaakt en start de beeldbelafspraak. U ziet elkaar dan in beeld en kunt veilig met elkaar praten. In het uitklapmenu hieronder vindt u meer informatie over wat u hiervoor nodig heeft en hoe u zich kunt voorbereiden.

Welke voordelen heeft het?

  • U hoeft niet naar het ziekenhuis te komen. Dit scheelt u reistijd, geregel en reis- en parkeerkosten.
  • Het gesprek vindt plaats in uw eigen, vertrouwde omgeving.
  • Er kunnen gemakkelijk meer mensen (bijvoorbeeld uw partner, mantelzorger, kind) deelnemen aan het gesprek. Ook als zij op een andere locatie zijn dan uzelf.

Op dit moment is beeldbellen nog niet op alle afdelingen mogelijk, maar dit wordt steeds verder uitgebreid in ons ziekenhuis. Als u graag een beeldbelafspraak wilt in plaats van in CWZ, vraag er dan gerust om bij uw zorgverlener.

Wat heeft u nodig?

Om te kunnen beeldbellen heeft u geen speciale apparatuur nodig.

Wat u wél nodig heeft:

  • uw eigen smartphone, computer, laptop of tablet
  • een (ingebouwde) camera (webcam) en microfoon
  • een goedwerkende internetverbinding
  • een bijgewerkte internetbrowser (Google Chrome werkt het best)
  • uw identiteitsbewijs om u te identificeren (paspoort of rijbewijs).

Hoe bereidt u zich voor?

Allereerst is het belangrijk om op tijd in te loggen om uw apparatuur en verbinding te testen. Dit kan vanaf een half uur voordat uw afspraak plaatsvindt. De volgende stappen helpen u om een beeldbelgesprek goed voor te bereiden:

1. U ontvangt een e‐mail van uw zorgverlener in CWZ met een afspraak voor het beeldbellen. Op de dag zelf ontvangt u aanvullend nog een herinneringsmail. Open deze e‐mail en klik met de muis op de link die erin staat. U komt nu in een digitale wachtkamer terecht voor uw afspraak.

2. Test enkele praktische zaken om te controleren of uw apparatuur goed werkt voor de beeldbelafspraak.

  • Werkt uw internetverbinding? Gebruik bij voorkeur Google Chrome, Firefox of Internet Explorer.
  • Staat het geluid van uw computer, tablet of smartphone aan? Werkt de microfoon goed?
  • Ziet u of de camera goed werkt? Let erop dat er voldoende licht op uw gezicht valt.
  • Vraagt uw computer/laptop toestemming voor gebruik van camera en microfoon?
  • Loopt een eerdere afspraak van uw zorgverlener uit? Dan ziet u dat ook in dit scherm.

Het is belangrijk om dit van tevoren te controleren om technische problemen tijdens de afspraak te voorkomen. Wilt u uw computer vooraf testen? Bekijk de video op de website webcamconsult.

Hoe gaat het in zijn werk?

Uw zorgverlener ontvangt een melding als u zich heeft aangemeld voor de beeldbelafspraak. Als uw zorgverlener zo ver is, wordt u om toestemming gevraagd voor gebruik van de (ingebouwde) camera in uw computer, laptop, tablet of smartphone. Klik dan op 'ja' of 'accepteren'. Daarna wordt de beveiligde verbinding opgestart. U ziet dan uw zorgverlener op uw beeldscherm en kunt veilig met elkaar praten.

Let op: werkt de link niet? Kopieer dan het webadres (URL) van de link. Ga hiervoor met de muis op de link staan. Klik dan op de rechter muisknop. Kies voor ‘kopiëren’. Ga met de muis naar de zoekbalk op internet boven in het scherm. Klik op de rechtermuisknop. Kies voor ‘plakken’. Ditzelfde kunt u ook doen door de tekst te kopiëren met de knoppen ‘Ctrl’ en ‘c’ en vervolgens met ‘Ctrl’ en ‘v’ in de zoekbalk te plakken.

Wat als het niet lukt?

Lukt het beeldbellen niet of wordt het onderbroken? Dan komt u automatisch terug in de wachtkamer van uw zorgverlener.Wij raden u aan om dan even te wachten. Uw zorgverlener zal de videoverbinding opnieuw proberen op te starten. Zijn er technische problemen, waardoor de geplande beeldbelafspraak niet kan doorgaan? Dan zal uw zorgverlener u bellen. De afspraak wordt dan telefonisch uitgevoerd.

Doet het geluid het niet? Probeer of het geluid wel werkt met een headset (koptelefoon). Controleer altijd de instellingen op uw apparaat.Staan deze goed, maar doet uw camera het niet? Windows computers blokkeren deze soms. Kijk dan op de supportpagina van Microsoft over camera-instellingen over Windows 10.

Wat is verder handig om te weten?

Soorten afspraken in CWZ
CWZ biedt drie vormen van digitale afspraken: een telefonische afspraak, een e-consult of beeldbellen. Deze afspraken op afstand vervangen een afspraak in het ziekenhuis. Bent u verhinderd voor uw beeldbelafspraak? Dan is het nodig om ook deze afspraak telefonisch te wijzigen of af te zeggen via de polikliniek of via patiëntportaal MijnCWZ.

Beeldbellen is een 'gewone' afspraak
Het ziekenhuis en de zorgverzekeraar beschouwen een beeldbelafspraak als een gewone afspraak in het ziekenhuis. Een beeldbelafspraak wordt dus gedeclareerd door het ziekenhuis en door de zorgverzekeraar voor eventuele vergoeding net zo behandeld als een afspraak in het ziekenhuis. Dit kan dus invloed hebben op uw eigen risico.

Herkenbaarheid in MijnCWZ
Maakt u gebruik van patiëntportaal MijnCWZ? Hierin vindt u al uw zorggegevens en medische informatie van uw verschillende zorgverleners uit CWZ bij elkaar. Ook kunt u hierin bijvoorbeeld zelf uitslagen bekijken en afspraken inzien. Aan het icoon bij uw afspraak ziet u om wat voor soort afspraak het gaat. Voor beeldbellen is dat een beeldscherm met een poppetje erin en een plusje voor uw zorg, met in de rechterbovenhoek een klein schermpje met een poppetje.

Veilige internetverbinding
Beeldbellen met een arts of verpleegkundige in CWZ gaat via het programma Webcamconsult. Dit maakt gebruik van een beveiligde internetverbinding, die voldoet aan de privacy richtlijnen.

Vertrouwelijk gesprek
De zorgverlener met wie de afspraak heeft, zit in een besloten ruimte waar niemand kan meekijken of meeluisteren. Wij adviseren u voor uw eigen privacy om dat zelf ook te doen. Zo kunt u veilig en vertrouwd kunt praten.Uw gesprek is vertrouwelijk en wordt niet opgenomen. De arts maakt wel aantekeningen in het elektronisch patiëntdossier als achtergrondinformatie om u zo goed mogelijk te kunnen helpen.

Betrokkenheid mantelzorger
Wilt u graag een mantelzorger, familielid of naaste laten meekijken en meeluisteren? Geef dat dan bij de start van de beeldbelafspraak aan bij uw zorgverlener. Dan is direct duidelijk dat er met uw toestemming iemand meekijkt en luistert.