Inloggen en uitloggen
Wat heb ik nodig om in te loggen op MijnCWZ?
- een telefoon, tablet of computer met internetverbinding
- een DigiD met sms-controle of DigiD app
- een telefoon om de sms van DigiD te ontvangen of DigiD app te gebruiken.
Als u patiënt bij CWZ bent, kunt u meteen inloggen. U hoeft dus geen toegang of account aan te vragen.
Wel is het nodig dat uw BSN-nummer eenmalig is gecontroleerd door het ziekenhuis. Meestal gebeurt dit vóór uw eerste bezoek aan CWZ door de patiëntenregistratie. Krijgt u bij inloggen de melding: 'Het inloggen is niet gelukt. Probeer het later opnieuw of bel onze zorginstelling'? Dan heeft deze controle mogelijk niet plaatsgevonden. Bel dan met de Klantenservice voor meer informatie en hulp. Of vraag het bij uw volgende bezoek aan CWZ bij de registratiebalie.
Hoe kan ik inloggen op MijnCWZ?
Kijk voor meer informatie, uitleg en video's op Hulp bij inloggen met DigiD
- Klik op de knop 'MijnCWZ' rechtsboven op de website www.cwz.nl. Bij gebruik van een mobiele telefoon of tablet ziet u het icoontje van een poppetje. U komt nu op de openbare startpagina van MijnCWZ.
- Klik op de link 'Direct inloggen met DigiD'. U komt nu op het invulscherm van DigiD.
Let op: U kunt alleen inloggen via DigiD met sms-controle of via de DigiD app. De DigiD app is de gemakkelijkste manier om in te loggen. Heeft u geen DigiD, geen sms-controle of DigiD app? Dan moet u dit eerst aanvragen bij DigiD. Lees hier hoe dit werkt.
Inloggen met DigiD App
- kies de optie 'met de DigiD app'
- vul uw DigiD-gebruikersnaam in
- open de DigiD App op uw smartphone of tablet en scan daarmee de QR-code
- klik op Inloggen in de DigiD App op uw smartphone of tablet
- voer uw DigiD pincode in
- klik op OK en ga terug naar MijnCWZ
- nu heeft u toegang tot uw medisch dossier in MijnCWZ.
Inloggen met DigiD met sms-controle
- Kies de optie 'Met een controle via sms'. Vul uw DigiD-gebruikersnaam en wachtwoord in en klik op Inloggen.
- U krijgt meteen een sms-bericht met een code op uw mobiele telefoon. Als u geen mobiele telefoon heeft, kunt u de code ook ontvangen op uw vaste telefoon (regel dit op www.digid.nl).
- Voer de code in op het scherm van uw computer, tablet of telefoon.
- Nu heeft u toegang tot uw medisch dossier in MijnCWZ.
Kan ik inloggen zonder DigiD?
Nee. In MijnCWZ staan privacygevoelige gegevens. De Wet bescherming persoonsgegevens verplicht ziekenhuizen om deze gegevens goed te beschermen. Daarom kunt u alleen inloggen met DigiD via de optie ‘Inloggen met een extra controle via sms’ of via de DigiD App.
Eerste afspraak met verwijzing van uw huisarts (met Zorgdomein verwijsnummer)
Bent u doorverwezen door uw huisarts en heeft u nog geen toegang tot MijnCWZ? Dan kunt u op sommige afdelingen een afspraak inplannen met uw Zorgdomein verwijsnummer. Als dit mogelijk is, staat dit op uw verwijzing. U logt in met uw geboortedatum en het Zorgdomein verwijsnummer. U vindt dit nummer op de verwijsbrief van uw huisarts. Het verwijsnummer begint met de letters ZD. U kunt met een Zorgdomeinnummer alleen een afspraak inplannen en geen andere medische gegevens inzien.
Waarom is inloggen met extra controle met sms of DigiD App nodig?
In MijnCWZ staan privacygevoelige gegevens. De Wet bescherming persoonsgegevens verplicht ziekenhuizen om deze gegevens goed te beschermen. Daarom kunt u alleen inloggen met DigiD via de optie ‘Inloggen met een extra controle via sms’ of via de DigiD App.
Ik heb geen mobiele telefoon. Kan ik toch van de sms-functie gebruik maken om in te loggen met DigiD?
Ja. Ook als u geen mobiele telefoon heeft, kunt u gebruik maken van de sms-functie. U kunt namelijk een gesproken sms-bericht op uw vaste telefoonnummer ontvangen. In Mijn DigiD kunt deze functie instellen. Bij het aanvragen van de controle via sms geeft u een vast telefoonnummer op en kiest de optie 'ik wil gesproken sms-berichten ontvangen'.
Kan ik met één mobiele telefoon voor meerdere DigiD-accounts inloggen?
Nee. Per mobiel telefoonnummer kan slechts één Digid-account gekoppeld worden, voor sms-controle of gebruik van de DigiD App. U kunt sms-controles ook ontvangen op uw vaste telefoonnummer. U kunt deze functie instellen bij het aanvragen van controle via sms bij DigiD.
Ik heb een DigiD met sms-controle of DigiD app, maar ik krijg geen toegang. Hoe kan dat?
Als u bent ingeschreven als patiënt bij CWZ en een DigiD heeft, heeft u toegang tot MijnCWZ. Wel is het nodig dat uw BSN-nummer eenmalig is gecontroleerd door het ziekenhuis. Meestal gebeurt dit vóór uw eerste bezoek aan CWZ door de patiëntenregistratie. Krijgt u bij inloggen de melding: 'Het inloggen is niet gelukt. Probeer het later opnieuw of bel onze zorginstelling'? Dan heeft deze controle mogelijk niet plaatsgevonden. Bel dan met de Klantenservice voor meer informatie en hulp. Of vraag het bij uw volgende bezoek aan CWZ bij de registratiebalie.
Het lukt niet om in te loggen. Wat nu?
- Controleer of uw DigiD de optie 'sms-controle' heeft of dat u de DigiD App gebruikt. Is dat niet het geval? Vraag dit dan aan via DigiD.
- Is uw DigiD in orde is en krijgt u de melding 'Het inloggen is niet gelukt. Probeer het later opnieuw of bel onze zorginstelling'? Dan is mogelijk uw BSN-nummer niet gecontroleerd. Bel met de Klantenservice voor meer informatie en hulp. Of vraag het na bij uw volgende bezoek aan CWZ bij de registratiebalie.
- Sommige browsers op Android mobiele telefoons ondersteunen de DigiD App niet. Hierdoor krijgt u mogelijk de melding 'DigiD app opent niet'. Op de website van DigiD staat wat u dan kunt doen.
- Heeft u een juist DigiD en een gecontroleerd ID-bewijs? Neem dan contact op met Klantenservice. Bel op werkdagen van 9:00 - 13:00 uur naar telefoonnummer 024 365 73 00.
Of stuur een e-mail naar klantenservice@cwz.nl. Vermeldt daarbij:- wat het probleem is en wanneer het zich voordeed
- voeg in een e-mail een schermafbeelding of tekst van de foutmelding toe
Hoe kan ik mijn BSN-nummer laten controleren om toegang tot MijnCWZ te krijgen?
Bel met de Klantenservice voor meer informatie en hulp. Of vraag het na bij uw volgende bezoek aan CWZ bij de registratiebalie.
Hoe kan ik inloggen / afspraak maken met een Zorgdomein verwijsnummer?
Bent u doorverwezen door uw huisarts en heeft u nog geen toegang tot MijnCWZ? Dan kunt u bij sommige afdelingen een afspraak inplannen met uw Zorgdomein verwijsnummer. Als dit mogelijk is, staat dit op uw verwijzing. U logt in met uw geboortedatum en het Zorgdomein verwijsnummer. U vindt dit nummer op de verwijsbrief van uw huisarts. Het verwijsnummer begint met de letters ZD. U kunt met een Zorgdomeinnummer alleen een afspraak inplannen en geen andere medische gegevens inzien.
Hoe log ik uit?
- Bent u ingelogd via een computer? Dan kunt u uitloggen uit MijnCWZ met de knop 'uitloggen' rechtsboven in het scherm. Dit icoon ziet eruit als een rondje met een verticaal streepje erin.
Op de mobiele versie kiest u onderin voor ‘Alle patiëntportalen’ en daarna klikt u op het pijltje om uit te loggen. - Log altijd uit voordat u de computer afsluit, zo beschermt u uw gegevens. Sluit al uw vensters en tabbladen af.
- Maakt u 15 minuten geen gebruik van MijnCWZ? Dan wordt u automatisch uitgelogd. Alles wat niet verzonden of niet opgeslagen is, gaat dan verloren.
- Bent u ingelogd via de HiX Patiënt app op uw mobiele telefoon? Dan logt u uit door de app te sluiten.
Waarom word ik uitgelogd na 15 minuten pauze?
Maakt u 15 minuten lang geen gebruik van MijnCWZ? Dan wordt u automatisch uitgelogd. Dit is voor uw veiligheid. Alles wat niet verzonden of niet opgeslagen is, gaat dan verloren. Sla uw acties dus goed op voordat u pauze neemt.
Afspraken en meldingen
Kan ik afspraken maken in MijnCWZ?
Bij sommige specialsmen kunt u zelf een afspraak plannen, annuleren of aanpassen. Dit is voor steeds meer afspraken en specialismen mogelijk.
Eerste afspraak maken via Zorgdomein
Bent u doorverwezen door uw huisarts en heeft u nog geen toegang tot MijnCWZ? Dan kunt u een afspraak inplannen met uw Zorgdomein verwijsnummer. U logt in met uw geboortedatum en het Zorgdomein verwijsnummer. U vindt dit nummer op de verwijsbrief van uw huisarts. Het verwijsnummer begint met de letters ZD. U kunt met een Zorgdomeinnummer alleen een afspraak inplannen en geen andere medische gegevens inzien.
Afspraken maken via MijnCWZ
U logt in op MijnCWZ met DigiD. Het is belangrijk dat u DigiD met sms-controle of de DigiD app heeft en dat uw ID-bewijs is gecontroleerd in CWZ. Dit kan alleen als u al patiënt bent van CWZ. Bent u ingelogd? Dan vindt u op de MijnCWZ-startpagina 'In te plannen wachtlijstitems'.
Ik ben door mijn huisarts doorverwezen naar CWZ. Kan ik een afspraak maken via MijnCWZ?
Een afspraak maken kan bij enkele specialismen voor nieuwe eerste afspraken / verwijzingen. Er staat dan op uw verwijzing van Zorgdomein dat u online een afspraak kunt maken.
Eerste afspraak maken via Zorgdomein
Bent u doorverwezen door uw huisarts, staat er op uw verwijziging dat u (ook) online een afspraak kunt maken en heeft u nog geen toegang tot MijnCWZ? Dan kunt u een afspraak inplannen met uw Zorgdomein verwijsnummer. U logt in met uw geboortedatum en het Zorgdomein verwijsnummer. U vindt dit nummer op de verwijsbrief van uw huisarts. Het verwijsnummer begint met de letters ZD. U kunt met een Zorgdomeinnummer alleen een afspraak inplannen en geen andere medische gegevens inzien.
Eerste afspraak maken via MijnCWZ
Het is ook mogelijk om met behulp van MijnCWZ online een afspraak in te plannen. U logt in op MijnCWZ met DigiD. Het is belangrijk dat uw DigiD-account is uitgebreid met de sms-controle en dat uw BSN is gecontroleerd in CWZ. Dit kan alleen als u al patiënt bent van CWZ. Bent u ingelogd? Dan vindt u de verwijzing op de MijnCWZ-startpagina bij 'Nieuwe meldingen'.
Krijg ik een herinnering als ik een afspraak heb in CWZ?
CWZ stuurt u graag 48 uur vóór uw afspraak per sms een herinnering op uw mobiele telefoon. In dit sms-bericht staat de datum van de afspraak. Bij meerdere afspraken op één dag krijgt u alleen een sms- bericht over de eerste afspraak. Om per sms een afspraakherinnering te ontvangen moet uw mobiele telefoonnummer bekend zijn. U kunt uw mobiele telefoonnummer toevoegen via MijnCWZ, in het menu, onder 'Mijn gegevens'.
Afspraakinformatie
In de herinnering per sms wordt alleen de datum van uw afspraak genoemd. Vanwege de veiligheid stuurt CWZ geen andere informatie per sms. In MijnCWZ vindt u in het menu onder 'Afspraken' meer informatie over uw afspraak zoals de tijd, specialisme, met wie u een afspraak heeft en waar de afspraak plaatsvindt.
Kan ik meldingen ontvangen bij wijzigingen in MijnCWZ?
Ja. U kunt per sms afspraakherinneringen ontvangen en per e-mail een melding ontvangen als er een e-consult of vragenlijst voor u klaarstaat in MijnCWZ. Hiervoor heeft CWZ uw e-mailadres en mobiele telefoonnummer nodig. U kunt uw e-mailadres en mobiele telefoonnummer toevoegen via het menu, onder 'Mijn gegevens'. U kunt er ook aangeven hoe u informatie wilt ontvangen.
Als u een nieuw of ander e-mailadres of mobiel telefoonnummer registreert, ontvangt u een controle-e-mail of controle-sms om te bevestigen dat telefoonnummer en e-mailadres kloppen en van u zijn.
Ik heb een e-mail gekregen dat ik een afspraak heb in CWZ. Waarom staat in de e-mail niet alle afspraakinformatie?
In de digitale afspraakbrief staat de belangrijkste informatie zoals de afspraaktijd, waar en met wie u een afspraak heeft. Informatie over uw voorbereiding, folders en vragenlijsten mogen wij vanuit de Wet bescherming persoonsgegevens niet per e-mail versturen. Deze afspraakinformatie bevat privacygevoelige gegevens. In MijnCWZ is deze informatie goed beveiligd. Daarom moet u op MijnCWZ inloggen met DigiD via de optie 'Inloggen met een extra controle via sms' of via de DigiD App om deze informatie te zien. U vindt uw afspraakinformatie in MijnCWZ in het menu 'Afspraken'. Door op de afspraak te klikken, krijgt u meer informatie te zien.
Algemeen
Wat is MijnCWZ?
Als patiënt kunt u uw medische gegevens inzien in MijnCWZ. Het patiëntportaal MijnCWZ is een beveiligde, persoonlijke omgeving voor patiënten van CWZ. Hier kunt u zelf 24 uur per dag, 7 dagen per week uw afspraken inzien, vragen stellen aan uw zorgverlener en delen van uw medisch dossier bekijken. Deze informatie wordt opgehaald uit het elektronisch patiënten dossier (EPD). In het EPD registreren zorgverleners die u behandelen uw actuele gegevens. Sommige informatie is in medische taal geschreven.
Zijn er kosten verbonden aan het gebruik van MijnCWZ?
Nee, het gebruik van MijnCWZ is gratis.
Wel kunnen er in sommige gevallen kosten in rekening worden gebracht voor een e-consult met uw zorgverlener, dat via MijnCWZ is gegaan. Lees meer over kosten voor consulten waarvoor u niet naar CWZ komt.
Wat moet ik doen als ik geen gebruik wil maken van MijnCWZ?
Het gebruik van MijnCWZ is niet verplicht. CWZ gaat wel steeds meer informatie en communicatie aanbieden via MijnCWZ. Zoals informatie over uw afspraken. Ook vragen wij u vaker om u voor te bereiden op uw afspraken, bijvoorbeeld door het invullen van een digitale vragenlijst.
Ik ben ingelogd op een laptop of computer, maar zie de menubalk bovenin niet. Hoe kan dat?
Als uw scherm wat minder groot is, dan past MijnCWZ zich daarop aan. U ziet dan de mobiele versie van de website. Hierbij vindt u het menu terug onder de drie streepjes links bovenin het scherm. Als u wilt, kunt u het scherm verkleinen. Zodat de menubalk bovenin verschijnt. Hiervoor drukt u tegelijk op de Ctrl-toes en het min-teken op uw toetsenbord. Om het scherm weer te vergroten, drukt u tegelijk op de Ctrl-toets en het plus-teken op uw toetsenbord.
Ik wil gegevens uit mijn dossier afdrukken. Hoe doe ik dat?
Afdrukken van gegevens gaat het gemakkelijkste als u bent ingelogd op een laptop of computer.
- Kies de pagina die u wilt afdrukken.
- Kies bovenin de menubalk voor het icoon 'Instellingen'. Dat is het icoon in de vorm van een pijltje naar beneden.
- Kies nu voor de optie 'Afdrukken'.
- Het afdrukvenster verschijnt. U kunt de pagina nu afdrukken op uw eigen printer.
Kan ik de tekst in MijnCWZ vergroten?
Ja dat kan. Dit werkt het beste als u bent ingelogd op een laptop of computer.
- Kies bovenin de menubalk voor het icoon 'Instellingen'. Dat is het icoon in de vorm van een pijltje dat naar beneden wijst.
- Kies nu voor de optie 'Hoog contrast'.
- Het scherm wordt geel, waardoor de teksten beter leesbaar zijn. Ook de letters worden groter.
Hoe kan ik mijn persoonsgegevens veranderen op MijnCWZ?
Dat kan op twee manieren:
- Alle gegevens in één keer controleren en veranderen. Op de startpagina klikt u op ‘Mijn gegevens’. In een aantal stappen controleert u meerdere persoonsgegevens. U kunt ze aanpassen met de knop ‘Veranderen’.
- Gegevens apart controleren en veranderen. Ga naar ‘Mijn gegevens’ in het menu. Kies voor de gegevens die u wilt controleren of veranderen. Bijvoorbeeld:
- Mijn gegevens voor uw naam, adresgegevens, e-mailadres en telefoonnummer.
- Uw huisarts, apotheek of verzekeraar.
- Contactpersonen.
- Uw toestemmingen.
Lukt het niet om gegevens aan te passen of heeft u een vraag hierover?
U kunt uw vraag veilig stellen aan de inschrijfbalie via een e-consult in patiëntportaal MijnCWZ.
- Ga naar MijnCWZ en log in met DigiD.
- Kies de pagina ‘e-consult’ in het menu.
- Kies 'start nieuw e-consult'.
- Kies in het veld ‘aan’ voor ‘Registratie patiëntgegevens’.
- Schrijf uw bericht en klik op versturen.
Waarvoor kan ik een e-consult sturen naar de inschrijfbalie?
- Alle inhoudelijke vragen over uw persoonsgegevens of hoe u ze kunt veranderen. Het gaat om adresgegevens, e-mailadres, telefoonnummer, huisarts, apotheek, uw verzekering, contactpersonen, toestemmingen.
- Als het niet lukt om uw persoonlijke gegevens zelf te veranderen op patiëntportaal MijnCWZ.
- Het veranderen of toevoegen van een contactpersoon.
Ik zie geen gegevens van 2017 en eerder. Hoe kan dat?
U vindt in MijnCWZ gegevens vanaf december 2017. Dat is het moment waarop MijnCWZ is gestart. Gegevens van voor december 2017 kunt u inzien tijdens uw behandeling met uw zorgverlener of door uw dossier schriftelijk op te vragen bij Juridische Zaken. Lees meer over het inzien en opvragen van uw dossier.
Veiligheid en privacy
Hoe veilig zijn mijn gegevens in MijnCWZ?
CWZ gaat op een veilige manier om met digitale gegevens van patiënten. Wij hanteren een beleid voor informatieveiligheid in lijn met geldende wet- en regelgeving, zoals de Wet Bescherming Persoonsgegevens en de NEN.
De gegevens in MijnCWZ komen uit uw medisch dossier. Voor deze gegevens gelden dezelfde regels als voor het dossier dat we in het ziekenhuis gebruiken. Het EPD is goed beveiligd tegen inzage door onbevoegden. In CWZ is toegang alleen mogelijk door gebruik van inlogcodes. Uitgangspunt is dat toegang alleen toegestaan is als dit noodzakelijk is voor de zorgverlening.
In MijnCWZ staan privacygevoelige gegevens. De Wet bescherming persoonsgegevens verplicht ziekenhuizen om deze gegevens goed te beschermen. Daarom kunt u alleen inloggen met DigiD via de optie ‘Inloggen met een extra controle via sms’ of via de DigiD App.
Hoe kan ik zelf bijdragen aan de veiligheid van mijn gegevens op MijnCWZ?
U kunt als patiënt zelf bijdragen aan de veiligheid van de medische informatie in MijnCWZ. Dit kunt u doen:
- uitloggen als u MijnCWZ niet meer actief gebruikt
- zorgvuldig omgaan met en opbergen van gedownloade of geprinte afdrukken uit MijnCWZ
- bewaren van uw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord op een veilige plek
- vergrendelen van uw pc met een screensaver, zodat er geen gegevens openstaan
- beveiligen van uw internetmodem of router met encryptie bij gebruik van draadloos internet
- vertrouwelijke informatie in en over MijnCWZ niet delen met anderen.
Mag CWZ mijn medische gegevens delen?
Ja dat mag, maar alleen als u dat goed vindt. Uw medische gegevens zijn persoonlijk. Uw zorgverleners mogen uw medische gegevens niet zomaar delen met andere zorgverleners. Dat mag alleen als u daar speciaal toestemming voor geeft. Een andere zorgverlener kan uw medische gegevens van CWZ alleen bekijken met uw toestemming. Toestemming geven is niet verplicht. Dat bepaalt u helemaal zelf.
Toestemming geven
U kunt uw toestemming gemakkelijk regelen via MijnCWZ, in het menu onder 'Mijn gegevens --> Toestemmingen'. U kunt uw keuze op elk moment aanpassen. Lees meer over toestemming geven.