Wandeltips Vierdaagse

Blaren: het begint met een branderig gevoel tijdens het wandelen, maar kan in het gekste geval het einde van je wandeltocht betekenen. Hoe voorkom je ze en hoe behandel je ze als je toch een blaar krijgt? 

8 tips om blaren te voorkomen

Vierdaagse 2018 | Vrienden van CWZ Nijmegen
  1. Draag passende schoenen. Dit zijn schoenen die voorkomen dat je voeten gaan schuiven, terwijl je ook nog voldoende ruimte hebt voor je tenen. Ook als je voeten iets opzetten na enkele kilometers wandelen.
  2. Draag passende (naadloze) sokken waarin je zo min mogelijk gaat zweten.
  3. Loop je schoenen altijd goed in. Dit heeft dubbel zin omdat je zelf ook goed getraind aan een tocht moet beginnen. Voeten die nooit wandelen krijgen sneller blaren dan voeten die al de nodige kilometers hebben afgelegd.
  4. Begin minimaal vier weken voordat je een (lange) tocht gaat maken met het dagelijks behandelen van je voeten met voetverzorgende zalfjes die de huid dikker en steviger maken. Kamferspiritus (te koop bij de drogist) is hier een goed en goedkoop middel voor.
  5. Smeer je voeten vlak voordat je gaat lopen in met vaseline of uierzalf. Doordat het vet vocht tegenhoudt, worden je voeten minder week en minder stroef. Doe dit niet als het erg warm weer dreigt te worden. Het vet kan zweetvoeten juist verergeren.
  6. Strooi voordat je gaat lopen (en herhaal dit eventueel tijdens het lopen) wat talkpoeder in je schoenen, in je sokken en op je voeten. Talkpoeder neemt vocht op waardoor je minder last hebt van zweetvoeten.
  7. Was je voeten altijd alleen met koud water en zonder zeep. Zeep maakt de huid zachter.
  8. Gevoelige plekken kun je vlak voor een wandeling preventief afplakken met leukoplast of sporttape. Sporttape omdat het stevig is en het een goede kleefkracht heeft. Leukoplast is goedkoper en vormt zich wat gemakkelijker naar de voet. Om te voorkomen dat de lijm aan je sokken plakt, kun je wat talkpoeder over de tape wrijven. Let op dat er bij het afplakken geen ribbels ontstaan, want die veroorzaken juist blaren. Preventief tapen tegen blaren doe je trapsgewijs. Je begint buiten de kwetsbare plek. De tweede strook overlapt de eerste een klein beetje. Afhankelijk van het te tapen onderdeel blijf je stroken doorplakken tot je voorbij het pijnlijke deel bent. Als je een “bocht” wil maken kun je de tape met een schaar inknippen. De lengte van de stroken moet zodanig zijn dat de uiteinden op een niet schurende plek zitten. Blijft de tape steeds aan je sokken plakken? Wrijf er wat talkpoeder overheen.

Nog meer wandeltips

Suzanne Huurman, sportarts in CWZ, gaf bij Omroep Gelderland nog meer wandeltips. Ze was ook te horen in de uitzending 'Op de koffie' op 12 juli van Omroep Gelderland.

Suzanne Huurman, sportarts | CWZ Nijmegen