Osteoporose voedingsadviezen en tips

Voeding bij osteoporose

Bij osteoporose (botontkalking) is de afbraak van de botten vergroot, waardoor de botten erg verzwakt zijn. Botten hebben net als de rest van het lichaam voedingstoffen nodig. De belangrijkste voedingstoffen zijn calcium en vitamine D. Daarnaast is het belangrijk dat u een gezonde en gevarieerde voeding gebruikt.

Calcium

Calcium (kalk) uit de voeding is belangrijk voor de aanmaak van nieuw bot en het in stand houden van bestaand bot. Calcium wordt uit de darmen opgenomen. Wanneer er te weinig calcium in de voeding zit, betekent dit een aanslag op de voorraad calcium in het bot. Daarnaast verliezen wij elke dag wat calcium, vooral via de urine. Dit verlies moet dus aangevuld worden.

Calcium zit in:

  • melk en melkproducten (zoals yoghurt, vla, kwark) en kaas
  • een mindere hoeveelheid calcium zit in brood, groente, peulvruchten en noten

Vitamine D

Vitamine D zorgt ervoor dat calcium uit de voeding beter wordt opgenomen en is een bouwstof voor de botten. Vitamine D wordt in het lichaam zelf gemaakt onder invloed van ultraviolette (UV) straling van daglicht. Buitenlucht is dus van essentieel belang voor een gezonde botvorming.

Vitamine D zit ook in:

  • halvarine, margarine en bak- en braadproducten
  • vette vis
  • eieren
  • vlees
  • volle melkproducten

Voor jonge kinderen, zwangere vrouwen, ouderen, mensen met een getinte huidskleur en mensen die weinig buiten komen geldt het advies om extra vitamine D te nemen. Deze groepen hebben namelijk meer vitamine D nodig dan ze uit zonlicht en voeding kunnen opnemen.

Calcium en vitamine D supplementen

Bij CWZ Nijmegen kunt u voor de behandeling van osteoporose terecht bij het osteoporose spreekuur. Van de specialist ontvangt u gerichte adviezen ten aanzien van het gebruik van calcium- en/of vitamine D tabletten. U krijgt hiervoor een recept mee indien nodig.

Bewegen en andere leefstijlaanpassingen bij osteoporose

Naast voeding hebben de botten ook beweging nodig. Als het lichaam beweegt, moeten de spieren, botten en gewrichten een inspanning leveren. Deze ‘botbelasting’ vertraagt de botafbraak. Bewegen helpt dus om de botten langer sterk te houden. Daarom is het goed om elke dag bewust aan lichaamsbeweging te doen. Ook heeft roken en alcoholgebruik een negatief effect op ontstaan van osteoporose; stoppen hiervan is daarom ook een belangrijk advies, naast het feit dat stoppen natuurlijk ook anderszins erg goed is oor uw gezondheid.

Waar gebeurt de begeleiding van voeding bij osteoporose?

Voor de begeleiding van voeding bij osteoporose kunt u worden doorverwezen naar de afdeling diëtetiek.

Meer over voeding bij osteoporose

U verlaat hiermee de informatiepagina's over polikliniek/team osteoporosespreekuur.

U kunt deze behandeling krijgen bij de volgende aandoeningen. Dit hangt af van uw situatie.

U kunt bij deze behandeling te maken krijgen met de volgende poliklinieken of teams. Dit hangt af van uw situatie.

U kunt bij deze behandeling te maken krijgen met deze specialismen. Dit hangt af van uw situatie.