Veelgestelde vragen over het coronavirus

Om CWZ bereikbaar te houden verzoeken wij u om eerst de veelgestelde vragen hieronder te bekijken. Staat uw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op. Bel CWZ alleen als het dringend is!

1. Meestgestelde vragen over corona

 

CWZ start langzaam de reguliere zorg weer op. We beginnen met de medisch noodzakelijk zorg die niet langer uitgesteld kan worden. Als uw afspraak weer kan doorgaan, dan nemen wij contact met u op. In het patiëntportaal MijnCWZ vindt u de actuele informatie over uw afspraak.

Artsen beoordelen elke poliklinische afspraak zorgvuldig. Zo maken ze een verantwoorde keuze voor een van de volgende opties:

  • de patiënt toch zien op de polikliniek
  • de afspraak per telefoon doen
  • de afspraak uitstellen tot nader datum.

Om de veiligheid voor patiënten, bezoekers en medewerkers te kunnen waarborgen nemen we een maatregelen voor alle groepen. Daardoor verloopt uw bezoek aan CWZ anders dan normaal. Bij komst naar het ziekenhuis en de buitenpoli's controleren we patiënten, begeleiders en bezoekers op klachten die te maken kunnen hebben met het coronavirus. Lees hier hoe uw bezoek aan CWZ in tijden van corona verloopt.

Om de veiligheid voor patiënten, bezoekers en medewerkers te kunnen waarborgen nemen we een maatregelen voor alle groepen. Daardoor verloopt uw bezoek aan CWZ anders dan normaal. Bij komst naar het ziekenhuis en de buitenpoli's controleren we patiënten, begeleiders en bezoekers op klachten die te maken kunnen hebben met het coronavirus. Lees hier hoe uw bezoek aan CWZ in tijden van corona verloopt.

 

In principe mag er geen begeleider mee naar binnen. Tenzij de patiënt jonger is dan 18 jaar, verward is, het medisch noodzakelijk is of het vooraf is besproken. Als er een begeleider binnen gaat, moet hij zich verplicht voorbereiden.

Verplichte voorbereiding

  • Als begeleider moet u thuis deze digitale check doen.
  • Als u een oranje uitkomst heeft, mag u niet mee naar de afspraak.
  • Als u een groene uitkomst heeft, mag u alleen mee naar afspraak als daar een geldige reden voor is.
  • Uw begeleider doorloopt verder bij de controlepost en in het ziekenhuis dezelfde stappen als patiënten.

Kijk voor meer informatie over uw afspraak of operatie hier.

 

2. Uw afspraak/behandeling

CWZ start langzaam de reguliere zorg weer op. We beginnen met de medisch noodzakelijk zorg die niet langer uitgesteld kan worden. Als uw afspraak weer kan doorgaan, dan nemen wij contact met u op. In het patiëntportaal MijnCWZ vindt u de actuele informatie over uw afspraak.

Artsen beoordelen elke poliklinische afspraak zorgvuldig. Zo maken ze een verantwoorde keuze voor een van de volgende opties:

  • de patiënt toch zien op de polikliniek
  • de afspraak per telefoon doen
  • de afspraak uitstellen tot nader datum.

CWZ start langzaam de reguliere zorg weer op. We beginnen met de medisch noodzakelijk zorg die niet langer uitgesteld kan worden. Als uw afspraak weer kan doorgaan, dan nemen wij contact met u op. In het patiëntportaal MijnCWZ vindt u de actuele informatie over uw afspraak.

Artsen beoordelen elke poliklinische afspraak zorgvuldig. Zo maken ze een verantwoorde keuze voor een van de volgende opties:

  • de patiënt toch zien op de polikliniek
  • de afspraak per telefoon doen
  • de afspraak uitstellen tot nader datum.

Ja. Thuis kan u de verplichte voorbereiding doen:

  • Vul gedurende drie dagen voor uw afspraak de vragenlijst over corona klachten in.
  • U vind de vragenlijst op MijnCWZ of via de post.
  • Indien nodig nemen wij contact op om deze vragenlijst door te spreken.

Kijk hier voor meer informatie over de verplichte voorbereiding.

Om de veiligheid voor patiënten, bezoekers en medewerkers te kunnen waarborgen nemen we een maatregelen voor alle groepen. Daardoor verloopt uw bezoek aan CWZ anders dan normaal. Bij komst naar het ziekenhuis en de buitenpoli's controleren we patiënten, begeleiders en bezoekers op klachten die te maken kunnen hebben met het coronavirus. Lees hier hoe uw bezoek aan CWZ in tijden van corona verloopt.

In principe mag er geen begeleider mee naar binnen. Tenzij de patiënt jonger is dan 18 jaar, verward is, het medisch noodzakelijk is of het vooraf is besproken. Als er een begeleider binnen gaat, moet hij zich verplicht voorbereiden.

Verplichte voorbereiding

  • Als begeleider moet u thuis deze digitale check doen.
  • Als u een oranje uitkomst heeft, mag u niet mee naar de afspraak.
  • Als u een groene uitkomst heeft, mag u alleen mee naar afspraak als daar een geldige reden voor is.
  • Uw begeleider doorloopt verder bij de controlepost en in het ziekenhuis dezelfde stappen als patiënten.

Kijk voor meer informatie over uw afspraak of operatie hier.

 

3. Controle op corona klachten

CWZ start vanaf maandag 11 mei langzaam de reguliere zorg weer op. Om de veiligheid voor patiënten, bezoekers en medewerkers te kunnen waarborgen nemen we een maatregelen voor alle groepen. Daardoor verloopt uw bezoek aan CWZ anders dan normaal. Bij komst naar het ziekenhuis en de buitenpoli's controleren we patiënten, begeleiders en bezoekers op klachten die te maken kunnen hebben met het coronavirus. 

Voorafgaand aan de afspraak in CWZ vullen patiënten 3 keer een vragenlijst in via het patiëntenportaal MijnCWZ: op 3 dagen, 2 dagen en 1 dag voor de afspraak. Zij vullen in of ze corona-gerelateerde klachten hebben. Via deze vragenlijst weten we of zij mogelijk besmet kunnen zijn met het coronavirus. Ook bezoekers en begeleider vullen een vragenlijst in.  Lees hier meer over hoe CWZ veiligheid voorop zet.

 

Bent u patiënt en heeft u klachten zoals hoesten, kortademigheid, verkoudheid etc.? Vul dan de vragenlijst in op MijnCWZ en geef aan dat u deze klachten heeft.
Komt u op bezoek of mee als begeleider bij een afspraak? Kom dan niet naar het ziekenhuis.

Uitzondering: ouders/verzorgers van opgenomen kinderen, naasten van patiënten in de palliatieve fase van hun leven, naasten van patiënten op de intensive care blijven altijd welkom.

 

4. Testen op coronavirus

Indien u met klachten in het ziekenhuis komt, bepaalt uw arts of er een test nodig is.

Bij een positieve uitslag wordt u gebeld door uw behandelend arts. U kunt alle uitslagen vinden in het patiëntportaal MijnCWZ. De uitslag SARS COV 2 + betekent dat u positief getest bent op de ziekteverwekker van het coronavirus. De uitslag SARS COV 2 - betekent dat u negetief getest bent op de ziekteverwekker van het coronavirus. 

U kunt de uitslag zien in het patiëntportaal MijnCWZ. Dit betekent wel dat u als patiënt bij CWZ geregistreerd moet zijn en dat de BSN-controle al eerder uitgevoerd is bij de registratiebalie. De uitslag SARS COV 2 + betekent dat u positief getest bent op de ziekteverwekker van het coronavirus. De uitslag SARS COV 2 - betekent dat u negetief getest bent op de ziekteverwekker van het coronavirus. 

5. Corona-maatregelen: Veiligheid voorop!

Als u niet in contact bent geweest met een besmette patiënt of medewerker, hoeft u zich geen zorgen te maken. Indien u wel in contact bent gekomen met een besmette patiënt of medewerker, wordt er contact met u opgenomen.

CWZ is veilig om binnen te gaan. Om de kans op besmetting op corona voor u zo klein mogelijk te houden, hebben we een aantal maatregelen genomen. Kijk hier voor de maatregelen die we hebben genomen. Veiligheid voorop!

CWZ start vanaf maandag 11 mei langzaam de reguliere zorg weer op. Om de veiligheid voor patiënten, bezoekers en medewerkers te kunnen waarborgen nemen we een maatregelen voor alle groepen. Daardoor verloopt uw bezoek aan CWZ anders dan normaal. Bij komst naar het ziekenhuis en de buitenpoli's controleren we patiënten, begeleiders en bezoekers op klachten die te maken kunnen hebben met het coronavirus. 

Voorafgaand aan de afspraak in CWZ vullen patiënten 3 keer een vragenlijst in via het patiëntenportaal MijnCWZ: op 3 dagen, 2 dagen en 1 dag voor de afspraak. Zij vullen in of ze corona-gerelateerde klachten hebben. Via deze vragenlijst weten we of zij mogelijk besmet kunnen zijn met het coronavirus. Ook bezoekers en begeleider vullen een vragenlijst in.  Lees hier meer over hoe CWZ veiligheid voorop zet.

Er zijn een aantal maatregelen die u zelf kan treffen om de kans op besmetting te verkleinen:

  • Moet u niezen of hoesten? Doe dat in uw elleboog.
  • Gebruik altijd een tissue of een papieren zakdoekje en was/desinfecteer daarna uw handen.
  • Was regelmatig uw handen. Was/desinfecteer uw handen altijd voordat u contact heeft met uw slijmvliezen (ogen, neus, mond).
  • Vermijd reizen naar locaties waarvan bekend is dat er veel patiënten besmet zijn. Een actuele lijst staat op https://www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen en www.rivm.nl/coronavirus/covid-19.
  • Bent u ziek of verkouden (hoesten, snotneus, koorts,of kortademigheid)? Blijf thuis, houd afstand tot uw naasten en maak gebruik van goede hoest- en nieshygiëne. Neem bij ernstige klachten contact op met uw huisarts.
  • Beperk sociale contacten. Werk thuis als dat kan en blijf zoveel mogelijk thuis. 
  • Vermijd (slecht geventileerde) ruimtes met veel mensen.
  • Probeer 1 tot 1,5 meter afstand te houden tot anderen.
  • Een mond-neus-masker voor mensen in het openbaar wordt niet geadviseerd. Als het masker niet goed wordt gebruikt (te lang gedragen, hergebruik, aanraken van de buitenkant met de handen) geeft dit juist een groter risico op besmetting.

6. Vragen over spoed

Ja. Patiënten die voor spoedeisende hulp komen, moeten zich eerst melden bij de portocabin met de rode deur vóór de ingang van het spoedplein. Naast de portocabin staat een tent, waar mensen bij slecht weer kunnen wachten. Dit wordt met een groot bord heel duidelijk aangegeven. In de portocabin wordt met vragen bepaald of iemand een verdenking op corona-besmetting heeft of niet. 

Dit geldt voor álle patiënten voor de spoedeisende hulp CWZ, eerste harthulp CWZ, de huisartsenpost, spoedeisende verloskundige zorg of radiotherapie.

Dringend verzoek
Kom bij voorkeur alleen. Laat u afzetten en ophalen. In principe mag er geen begeleider mee naar binnen. Tenzij de patiënt jonger is dan 18 jaar, verward is, het medisch noodzakelijk is of het vooraf is besproken. Als er een begeleider (max. 1) binnen gaat, moet hij thuis deze digitale check doen.

CWZ maakt bij de opvang van spoedpatiënten een onderscheid tussen patiënten met en zonder verdenking op het coronavirus. Patiënten met verdenking op corona gaan de spoedeisende hulp binnen via de normale ingang. Patiënten zonder verdenking gaan de SEH binnen via een andere ingang. Hierover krijgen zij ter plekke uitleg en er staan borden die de weg wijzen.

Op de spoedeisende hulp zijn twee gedeelten. Er is een gedeelte met kamers voor patiënten met verdenking op het coronavirus. En er zijn kamers voor patiënten zonder verdenking op het coronavirus.

Dringend verzoek
Kom bij voorkeur alleen. Laat u afzetten en ophalen. In principe mag er geen begeleider mee naar binnen. Tenzij de patiënt jonger is dan 18 jaar, verward is, het medisch noodzakelijk is of het vooraf is besproken. Als er een begeleider (max. 1) binnen gaat, moet hij thuis deze digitale check doen.

De zwangere is onder controle bij de gynaecoloog
De zwangere belt naar verloskunde voor overleg. Daarbij wordt de verdenking op het coronavirus uitgevraagd. Als de zwangere het advies krijg om via de SEH-ingang naar verloskunde te komen, meldt ze zich bij de portacabin voor de SEH. Daar worden opnieuw een aantal vragen gesteld. Bij verdenking op corona worden de zwangere en begeleider voorzien van een mondkapje. De zwangere kan de borden volgen naar A42.

De zwangere wordt ingestuurd door de verloskundige
De verloskundige belt naar verloskunde voor overleg. Daarbij wordt de verdenking op het coronavirus van de zwangere uitgevraagd. Als de zwangere het advies krijg om via de SEH-ingang naar verloskunde te komen, meldt ze zich bij de portakabin voor de SEH. Daar worden opnieuw een aantal vragen gesteld. Bij verdenking op corona worden de zwangere en begeleider voorzien van een mondkapje. Ze kunnen de borden volgen naar A42.

De zwangere komt met verloskundige voor een bevalling
De verloskundige belt naar verloskunde voor overleg. Daarbij wordt de verdenking op het coronavirus van de patiënt en de verloskundige uitgevraagd. De verloskundige mag niet meekomen bij een verdenking op corona. Als de zwangere het advies krijgt om via de SEH-ingang naar verloskunde te komen, melden de zwangere, begeleider en verloskundige zich bij de portakabin voor de SEH. Zo nodig worden ze voorzien van een mondkapje. Ze kunnen de borden volgen naar A42.

Grote spoed
Als er sprake is van dusdanige spoed dat melden bij de portacabin niet verstandig is, blijkt dit uit het advies van verloskunde. De zwangere mag dan uiteraard direct de borden volgen naar A42.              

7. Op bezoek bij een patiënt

Om de veiligheid voor patiënten, bezoekers en medewerkers te kunnen waarborgen nemen we een maatregelen voor alle groepen. Daardoor verloopt uw bezoek aan CWZ anders dan normaal. Bij komst naar het ziekenhuis en de buitenpoli's controleren we patiënten, begeleiders en bezoekers op klachten die te maken kunnen hebben met het coronavirus. Lees hier hoe uw bezoek aan CWZ in tijden van corona verloopt. ​​​​​​​

Om de veiligheid voor patiënten, bezoekers en medewerkers te kunnen waarborgen nemen we een maatregelen voor alle groepen. Daardoor verloopt uw bezoek aan CWZ anders dan normaal. Bij komst naar het ziekenhuis en de buitenpoli's controleren we patiënten, begeleiders en bezoekers op klachten die te maken kunnen hebben met het coronavirus. Lees hier hoe uw bezoek aan CWZ in tijden van corona verloopt.

De regels voor bezoek vindt u op deze pagina. Doe voor uw bezoek thuis de verplichte digitale check. Aan het einde van de check krijgt een advies of u wel of niet naar het ziekenhuis mag komen.

Ja. Wij vragen u om vooraf thuis deze verplichte digitale check te doen. U beantwoordt in de digitale check een aantal vragen over uw gezondheid.  Aan het einde krijgt u een advies of u naar het ziekenhuis mag komen. Kijk hier voor meer informatie over de extra voorbereiding.

9. Overige vragen

Door dagelijks gegevens in te vullen over uw gezondheid kan een medisch team bijhouden of uw klachten mogelijk worden veroorzaakt door het coronavirus. Als er contact nodig is, wordt u gebeld door dit team. Zij geven u advies en verwijzen u eventueel door naar een zorgverlener bij u in de buurt, zoals de huisarts. Kijk voor uitgebreide informatie op de onze website

De meeste prikposten zijn geopend. De actuele openingstijden. Op de website van de INR Trombosedienst vindt u meer informatie.