Lid cliëntenraad en oud-patiënt over 3 goede vragen

'Een beter gesprek, daar gaat het om!'

Jan Bertrams, lid cliëntenraad en oud-patiënt | CWZ Nijmegen

Heb jij dat ook weleens: kom je bij de dokter vandaan en twijfel je ineens of je wel de juiste behandeling hebt gekozen… Dan ben je niet de enige! CWZ doet daarom vanaf 1 maart mee aan de landelijke campagne ‘3 goede vragen’. Jan Bertrams, oud-patiënt en lid cliëntenraad CWZ: ‘Een beter gesprek daar gaat het om!’ 

Blaaskanker
‘Zes jaar geleden had ik blaaskanker. Een nare, onzekere fase was dat. Ik kreeg van de arts verschillende opties voorgelegd en een prima technisch advies. Maar ik wilde ook weten wat de impact van de verschillende behandelingen zou zijn op mijn leven. Bijvoorbeeld: wat betekent het als je een nieuwe blaas krijgt? Welke broeken kun je dragen als je een stoma hebt? Omdat ik die informatie miste, voelde ik me onzeker en kon ik geen goed besluit nemen. Pas vlak voor de operatie heb ik de knoop doorgehakt. Gelukkig is het goed afgelopen.’

Afstemmen
‘Ik zie het zo: de arts is mijn adviseur. Hij heeft de medische kennis die ik niet heb. Maar ik ben degene die beslist over de behandeling die ik wil ondergaan. Daarvoor is goede, begrijpelijke informatie nodig. Het betekent ook dat de arts naar de situatie kijkt vanuit de persoon die tegenover hem zit: een mens die in staat is om over dingen na denken. Een mens die het prettig kan vinden om ervaringen te horen van andere patiënten voordat hij een beslissing neemt. Dat afstemmen op die individuele behoeften gebeurt nu nog onvoldoende.’

Geen simpel vragenlijstje
‘Het belang van de 3 goede vragen is groot. Ik hoop wel dat het gezien wordt als meer dan een simpel vragenlijstje. Want waar het om gaat, is dat patiënt en arts anders met elkaar in gesprek gaan. Deze campagne reikt patiënten én zorgverleners een instrument aan om het gesprek te verbeteren. Om het te voeren vanuit het perspectief van de patiënt!’

Logo beter beter worden

CWZ-ambitie betrokken patiënt

Deze 3 goede vragen zijn een voorbeeld van onze ambitie om patiënten te betrekken bij hun zorg. Een betrokken patiënt betekent: mensen helpen om de regie te nemen, begrijpelijke informatie geven en samen beslissen over de zorg die het beste bij hen past.