Patiëntverhaal over staar

Staarpatiënt | CWZ Nijmegen

‘Wat ben ik blij dat ik dit heb laten doen,’ zegt Ben Wijnen. Een paar dagen geleden kwam hij op nacontrole na de staaroperatie aan zijn tweede oog.

Scherp zicht

Via de huisarts kwam Ben bij de oogkliniek. De diagnose luidde staar. Oogarts Jeroen Koopman stelde een operatie voor. ‘Ik had al van andere mensen gehoord dat zo’n staaroperatie heel goed uitpakt, dus ik heb meteen ingestemd. Kort na de operatie was mijn zicht heel scherp, dat is nu iets minder wat normaal schijnt te zijn. Het is in elk geval veel beter dan het was. Ik gebruik nog steeds een leesbrilletje, vooral als het donker weer is en als ik post rond breng. Lettergrootte 10 is echt te klein voor mij. Deze week moet ik nog druppelen, daarna is de behandeling klaar.’

Schatjes

De ingreep is hem erg meegevallen. ‘Door de informatie van de verpleegkundige en de folder wist ik wat me te wachten stond. Natuurlijk was ik wel wat gespannen, maar het was zo voorbij. Het personeel is heel erg aardig, het zijn echt schatjes. Ik moest in een stoel gaan zitten, die heel plat wordt gelegd en dan gaat er een doek over je gezicht. De oogarts vroeg me om het aan te geven als ik moest hoesten, dan zou hij meteen stoppen. Tijdens de operatie voel je wel wat, maar geen pijn. Ik zag eigenlijk niet veel, alleen wat schaduwen. Na een kwartier was het gebeurd.’

‘Het voelt goed in CWZ. Ik heb vertrouwen in de mensen daar.’ 
Ben Wijnen, staarpatiënt

Zo thuis

De eerste keer had Ben geluk. ‘Ik stond als eerste op het programma en was om half elf ’s ochtends al weer thuis. De tweede staaroperatie stond net voor de middag gepland. Pas tegen twee uur was ik aan de beurt. Dat was dus een lange zit. Waarom het zo lang duurde, weet ik niet, ongetwijfeld kwam het door een spoedgeval. En de dokter moest natuurlijk ook lunchen. Dat kan ik me wel voorstellen en ik vond het wel fijn dat hij daarna fris aan de gang ging.’

Vertrouwen

Ben komt eigenlijk altijd naar CWZ, ook al woont hij in Mill. ‘Het voelt goed in CWZ. Ik heb vertrouwen in de mensen daar. Dat gevoel is belangrijk voor mij.’

Mei 2018

> Lees meer over hoe de oogkliniek omgaat met de drukte
Naar het overzicht patiëntenverhalen