Teleconsulten zijn goed voor huisarts, specialist en patiënt

01 maart 2021

Mede door de komst van corona is het gebruik teleconsulten spectaculair gestegen.

Teleconsultatie 2020 | CWZ Nijmegen

Het is snel, gemakkelijk, laagdrempelig én goed voor de wachtlijsten, dus ook voor de patiënt. Geen wonder dat steeds meer huisartsen een specialist raadplegen via teleconsultatie. Mede door de komst van corona is het gebruik ervan spectaculair gestegen.

‘Huisartsen die twijfelen of ze een patiënt zullen insturen, kunnen gemakkelijk advies inwinnen bij een specialist via het teleconsult’, zegt internist Marc ten Dam en drijvende kracht achter het gebruik van teleconsulten in CWZ. ‘Via ZorgDomein vraagt de huisarts een teleconsult aan. Met een formulier geeft hij relevante informatie mee, zoals labuitslagen. De specialist geeft feedback en in 80% van de gevallen kan de huisarts de patiënt helpen. Deze hoeft dan niet naar CWZ te komen en er is weer een onnodige verwijzing voorkomen.’

Bekijk de infographic teleconsulten 2020

Beter antwoord

Volgens specialisten die teleconsulten aanbieden, krijgen huisartsen beter antwoord dan wanneer zij bellen. ‘Een teleconsult beantwoord ik op een moment dat het mij goed uitkomt en ik aanvullende informatie uit het dossier van de patiënt bij de hand heb’, zegt Ten Dam. Van gynaecoloog Karin Bos zouden teleconsulten in meer situaties ingezet mogen worden: ‘Voor een teleconsult kan ik rustig gaan zitten en ik kan de huisarts ook tips en adviezen geven voor een volgende keer.’

Meestal is verwijzing niet nodig

KNO-arts Erik Teunisse verwerkt met zijn collega’s gemiddeld zo’n drie teleconsulten per dag. ‘In de meeste teleconsulten die ik behandel, kan ik invullen dat verwijzing niet nodig is. Dat scheelt een flink aantal onnodige polikliniekbezoeken per jaar. Prettig voor onze patiënten, maar ook voor de zorgkosten.’

Gunstig effect op de wachtlijsten

Ook patiënten varen er wel bij als de huisarts bij twijfel een specialist raadpleegt via een teleconsult. ‘Vaak scheelt dat dan een bezoek aan het ziekenhuis’, zegt gynaecoloog Bos. ‘In dat geval kan de huisarts iemand meteen helpen. Een polibezoek plannen via een brief en achter aansluiten aan de wachtlijst is niet nodig.’

Bijna 6000 consulten in 2020

In 2020 is het aantal teleconsulten in CWZ meer dan verdubbeld van bijna 300 in januari naar meer dan 600 in december. Volgens Ten Dam heeft dit twee belangrijke oorzaken: ‘Tijdens de eerste coronagolf hebben we alle specialismen gevraagd om teleconsulten aan te bieden. Bijna alle vakgroepen gaven gehoor aan deze oproep. Het is een gemakkelijke manier om mensen te helpen buíten het ziekenhuis.’

Vergoeding

Andere oorzaak is dat de vergoeding nu structureel is geregeld. Volgens Ten Dam was er lange tijd onduidelijkheid over de betaling en vond vergoeding plaats via projectfinanciering. Voor 2020 en 2021 is de vergoeding structureel geregeld met de zorgverzekeraars en zijn we vrijgelaten in volume en toepassing van teleconsulten.’

>> Naar het overzicht nieuws voor zorgpartners