Patiënten beoordelen CWZ met een mooie 8,3

07 februari 2019

De poliklinische zorg krijgt een 8,3 en ziekenhuisopname een 8,2. Bijna 3.200 patiënten gaven hun mening.

Verpleegkundige met patiënt | CWZ Nijmegen

Dat blijkt uit het jaarlijks gehouden patiënttevredenheidsonderzoek, de Consumer Quality Index (CQi). Patiënten geven de poliklinische zorg een 8,3 en ziekenhuisopname een 8,2. Bijna 3.200 mensen deden mee aan het onderzoek om de poliklinische zorg en ziekenhuisopname te beoordelen. We bedanken iedereen die de tijd heeft genomen om zijn of haar waardevolle ervaringen te delen.

Wat kwam er uit de CQi?

Patiënten beoordelen de poliklinische zorg met een 8,3 en ziekenhuisopname met een 8,2. De helft zou CWZ actief aanbevelen bij vrienden of familie voor zowel de poliklinische zorg als ziekenhuisopname. CWZ wordt omschreven als een ziekenhuis waar de medewerkers persoonlijke aandacht en tijd hebben voor patiënten. Iedereen is behulpzaam en vriendelijkheid staat centraal. Alleen kan de informatievoorziening in sommige gevallen nog beter, bijvoorbeeld over medicatie, ontslag en wachttijden. Deze inzichten maken duidelijk waar verbetering mogelijk nodig is, maar ook waar ons ziekenhuis juist goed op scoort.
Naar de uitkomsten van de CQi 2018 > 

Zorg verbeteren

Voor CWZ is het belangrijk om goede zorg te leveren aan patiënten. Door samen naar mogelijke verbetering te kijken, kan de kwaliteit van de zorg omhoog. Dit is een gedeelde ambitie. De CQi speelt hierin een belangrijke rol. Er zijn ook nog andere middelen die CWZ inzet om samen naar de zorg te kijken. Zo kunnen patiënten hun mening geven op Zorgkaart. Hier heeft CWZ een 8,4 gekregen van patiënten. Verder wordt er tot op heden gebruik gemaakt van de klantreis en voeren de afdelingen onderzoek op maat uit. 

Wat is CQi?

De Consumer Quality index is een bekende en landelijke methode om ziekenhuisbreed patiëntervaringen te meten. Deze meet de ervaringen van patiënten met de zorg én het belang dat zij aan bepaalde onderdelen in de zorg hechten, zoals bejegening, informatieverstrekking en communicatie. CWZ kan met deze belangrijke informatie de zorg verbeteren. De resultaten van de CQi worden daarom ook gedeeld en besproken binnen de afdelingen van CWZ.

CWZ-ambitie betrokken patiënt

Dit is een voorbeeld van onze ambitie om patiënten te betrekken bij hun zorg. Een betrokken patiënt betekent: mensen helpen om de regie te nemen, begrijpelijke informatie geven en samen beslissen over de zorg die het beste bij hen past.