Mammapoli neemt online keuzehulp in gebruik

16 november 2018

Bij borstkanker wil de mammapoli patiënten zo goed mogelijk begeleiden bij de moeilijke keuzes die ze moeten maken. Vanaf deze week gebruikt de afdeling daarbij de keuzehulp borstkanker.

Uitreikvel mee

Bij verdenking van borstkanker komt de patiënt twee uur na het radiologisch onderzoek op de mammapoli. Daar krijgt ze de eerste, voorlopige uitslag. Verpleegkundig specialist Dorothé Jans: ‘Is er duidelijk sprake van kanker? Dan vertellen we eerst wat er tot dan toe bekend is en daarna komt de online keuzehulp ter sprake. De patiënt krijgt van ons een uitreikvel met een persoonlijke inlogcode. Daarop kruisen we aan - als dat al kan - of het een borstsparende behandeling of een volledige borstverwijdering wordt. Al dan niet met voorbehandeling en met verschillende opties. Ook geven we op een tekening aan waar de tumor zit.’ De naam en foto van de behandelend arts en de verpleegkundig specialist maken het uitreikvel extra persoonlijk. ‘Gebruik is niet verplicht, het mag’, zegt Dorothé.

Persoonlijke afweging

De patiënt kan daarna thuis inloggen op een landelijke website en in alle rust de informatie doornemen. In de keuzehulp doorloopt ze een aantal stappen. Eerst krijgt ze informatie over de diagnose borstkanker. Daarna komen de verschillende behandelopties aan bod. Met stellingen kan de patiënt haar voorkeur voor een bepaalde behandeling helder krijgen. Chirurg-oncoloog Luc Strobbe: ‘Er zijn veel keuzes te maken. Bijvoorbeeld wel of geen amputatie, wat voor reconstructie, wat doet chemotherapie met je en wat win ik met bestraling? Er geen goede of foute keuze. Wat de een belangrijk vindt, hoeft niet vanzelfsprekend ook te gelden voor een ander. Welke beslissing wordt genomen, hangt mede af van wat de patiënt belangrijk vindt.’

Maatwerk

Twee dagen na de voorlopige uitslag komt de patiënt bij de chirurg om de behandeling te bespreken. Als zij de keuzehulp heeft gebruikt, dan ziet de chirurg de samenvatting. Luc: ‘De voorbereiding verheldert waar de patiënt mee zit. Daar kan ik dan gericht vragen over stellen en uitleg over geven. De site maakt mensen op een laagdrempelige manier wegwijs in het doolhof van opties. Een aantal zaken worden sneller duidelijk. En voor de zaken die vragen om meer uitleg, kunnen we gericht de tijd nemen. Het gesprek wordt op deze manier maatwerk. Ieder mens heeft een eigen leven, eigen wensen en een eigen toekomstbeeld. Daarbij hoort een behandeling die het beste bij het individu past.’ De keuzehulp heeft absoluut meerwaarde blijkt uit wetenschappelijk onderzoek en ervaringen bij andere borstkankercentra. ‘We streven ernaar om de patiënt meer regie te geven over complexe keuzes die haar kwaliteit van leven bepalen. Dit middel helpt bij het samen beslissen.’

Dit is een voorbeeld van onze ambitie om patiënten te betrekken bij hun zorg. Een betrokken patiënt betekent: mensen helpen om de regie te nemen, begrijpelijke informatie geven en samen beslissen over de zorg die het beste bij hen past.