Hoe hebben patiënten onze zorg ervaren tijdens de coronapiek?

31 augustus 2020

Tijdens de coronapiek veranderde onze werkwijze en de manier waarop we contact hadden met onze patiënten. Hoe hebben zij dit ervaren? Ruim 2000 patiënten die tussen 15 maart en 1 juni een afspraak hadden in CWZ gaven ons feedback.

In het onderzoek vroegen we patiënten naar feedback op verschillende thema’s die een rol speelden tijdens de coronapiek.Hoe tevreden was men over de manier waarop de afspraak werd vormgegeven en onze zorg? Hoe hebben patiënten de maatregelen in CWZ ervaren? Waren zij tevreden over maatregelen voor bezoekers? En wat hadden we beter kunnen doen?Bekijk de belangrijkste resultaten door te klikken op de afbeelding.

Een aantal conclusies

Gewijzigde afspraak
Tijdens de coronapiek, tussen 15 maart en 1 juni, ging een kwart van de afspraken niet door zoals gepland. Een groot deel daarvan (66%) werd een telefonisch consult. Patiënten waren tevreden over dit alternatief, maar zien nog steeds de meerwaarde van een afspraak in het ziekenhuis. Wel staan patiënten in de toekomst meer open voor een telefonisch consult, beeldbellen of een e-consult.

Coronazorg
In totaal hebben 16 patiënten die meededen aan het onderzoek het coronavirus gehad en bezochten daarvoor CWZ. Zij hebben op de IC en/of verpleegafdeling gelegen. Allen beoordeelden de zorg als goed/uitstekend.

Maatregelen
Veruit de meeste patiënten (97%) die een afspraak hadden in CWZ waren op de hoogte van de maatregelen die we namen om patiënten en medewerkers veilig te houden.

Patiënttevredenheid
We zijn blij dat, ondanks de vele maatregelen die we hebben moeten nemen tijdens de coronapiek, de patiënttevredenheid nagenoeg gelijk bleef. Eind vorig jaar (dus vóór de coronapiek) scoorden we een 8,1, nu zelfs hoger met een 8,2.

‘Ondanks corona was men toch vriendelijk en ik kon aan de zorgverleners niet merken dat ze de coronamaatregelen als belemmering zagen om mij toch een goede zorg te geven’.

Welke aanpassingen mogen we behouden?

Een aantal maatregelen kunnen we volgens patiënten best behouden, ook na corona. Zij gaven bijvoorbeeld aan de 1,5 meter regel en geen handen schudden in stand te willen houden. De keuze om sommige niet-noodzakelijke afspraken telefonisch of online te doen is goed bevallen. En dat er daardoor minder wachttijd was in de wachtkamers werd als prettig ervaren.

Wat had CWZ anders kunnen doen?

In het onderzoek vroegen we patiënten uiteraard ook naar wat we anders hadden kunnen doen tijdens de coronapiek. Patiënten hadden graag meer medewerkers met mondkapjes gezien. Het aantal checks en controles had juist wat minder gemogen. En het was fijn geweest als er in meer gevallen een begeleider was toegestaan.