Keuzehulp

Kim: 'Ik werd goed voorgelicht door de arts over de behandelingen van mijn voorkeur.'

Waar de patiënt eerst vooral naar de arts luisterde, wordt hij tegenwoordig bij zijn behandeling betrokken. Gevoed door belangrijke informatie en handige keuzehulpen is hij over het algemeen in staat om weloverwogen keuzes te maken. Hoe ervaren patiënten deze ontwikkeling in de praktijk?

Bewust

Kim van de Water (41) is onder behandeling voor overmatig bloedverlies tijdens haar menstruatie. De pil en een spiraaltje werkten niet afdoende. Na twee jaar hinder van haar aandoening, heeft Kim nu besloten om haar baarmoeder te laten verwijderen. Een keuze die zij dankzij haar arts, goede informatie en een keuzehulp van het ziekenhuis heel bewust heeft kunnen maken.

Wat past bij mij?

Nog voordat Kim het eerste consult had, kreeg zij een digitale keuzehulp toegestuurd. Een handige lijst waarop zij verschillende behandelingen kon aanvinken. Daarmee krijgt de patiënt inzicht in de mogelijkheden en behandelingen bij een aandoening. Daarnaast ziet de arts meteen de voorkeuren van de patiënt. Kim: ‘De keuzehulp was een mooie manier om me aan te zetten tot nadenken. Wat kan eraan gedaan worden en wat past er bij mij?’

Het halve werk

De keuzehulp was volgens Kim een goede voorbereiding op de eerste afspraak. Dokter en patiënt kunnen al in de eerste afspraak toespitsen op de behandelingen die bij de patiënt passen. Het zijn dan ook alleen deze ingrepen waar de patiënt meer informatie over krijgt. ’Ik werd goed voorgelicht door de arts over de behandelingen die mijn voorkeur hadden. Na de afspraak kreeg ik daar nog informatiefolders over mee. Om thuis nog eens door te lezen’, aldus Kim. Niet meer overspoeld worden door informatie, maar gericht naar een doel toewerken: het maakt dat mensen bewustere keuzes maken. En daardoor hebben behandelingen weer meer effect.

Sleutel tot succes

Door betere informatie voelen patiënten zich meer betrokken bij de behandeling. Kim vertelt: ‘De arts luistert naar je en neemt je serieus. Het is bijzonder dat je als patiënt inspraak hebt, ook als het gaat om de meer risicovolle ingrepen’. Doordat mensen zich serieus genomen voelen en inspraak hebben, gaan ze meer in gesprek. Kim merkt dit ook in haar werk als verpleegkundige. 'Er ontstaat een mooie samenwerking, waarin de patiënt zijn verhaal kwijt kan en de arts de veiligheid waarborgt.' Keuzes van patiënten moeten immers verantwoord zijn: veiligheid en kwaliteit gaan boven alles.

Digitale keuzehulp helpt kiezen

Met een digitale keuzehulp geeft de afdeling gynaecologie van CWZ haar patiënten nóg beter inzicht in hun mogelijkheden. In vijf stappen ziet de patiënt direct de mogelijke behandelopties en de voor- en nadelen van elke optie. Aan de hand van enkele vragen en in overleg met de gynaecoloog, kan zij vervolgens een weloverwogen keuze maken voor de behandeling die het beste bij haar past.

Test keuzehulp bij 3 aandoeningen
Sinds april 2017 test CWZ de keuzehulp bij drie aandoeningen: vleesbomen, hevig bloedverlies tijdens de menstruatie, en verwijderen van de baarmoeder. Maar liefst 75% van de vrouwen vult de lijst in. Gynaecoloog Jan de Kruif hoort veel positieve reacties na het gebruik: ‘Mensen voelen zich door de keuzehulp goed geïnformeerd en kunnen daardoor ook een actieve rol pakken tijdens het consult. Bovendien neemt de stress over het nemen van de juiste beslissing af.’

De betrokken patiënt = een CWZ-ambitie

Het verhaal van Kim van de Water past bij de CWZ-ambitie om patiënten actief bij hun zorg te betrekken.