3 goede vragen

Met de campagne '3 goede vragen' stimuleert CWZ dat mensen zich goed laten informeren over de behandeling, de mogelijkheden en de alternatieven. Zodat zij een juiste beslissing kunnen nemen samen met hun arts. De campagne past bij de ambitie van CWZ om patiënten nog beter te betrekken bij hun zorg.

Waarom vinden wij het stellen van goede vragen belangrijk?

Patiënt en arts in gesprek | CWZ Nijmegen

Patiënt: 'Als patiënt hoor je vaak wat je wílt horen'

Mary de Weerd patiëntenvoorlichter | CWZ Nijmegen

Patiëntenvoorlichter: 'Goede voorbereiding helpt'

Lid cliëntenraad Jan Bertrams | CWZ Nijmegen

Cliëntenraad: 'Een beter gesprek, daar gaat het om'

Internist-hematoloog Susan de Jonge | CWZ Nijmegen

Dokter: 'Vragen houden dokter én patiënt bij de les.'

Op een rijtje

3 Goede Vragen

De vragen helpen om zaken goed op een rijtje te krijgen voordat iemand besluit over zijn zorg. Ze luiden als volgt:

  • Wat zijn mijn mogelijkheden?
  • Wat zijn de voordelen en nadelen van die mogelijkheden?
  • Wat betekent dat in mijn situatie?

Met de vragen zetten arts en patiënt samen de mogelijkheden op een rijtje. Is een operatie nodig of is fysiotherapie ook een mogelijkheid? Moet er direct behandeld worden of is afwachten ook een optie? Wat zijn de risico’s van een operatie? Welke resultaten mag je van een operatie verwachten? Persoonlijke omstandigheden als leeftijd, beroep, eigen wensen en doelen kunnen ook een rol spelen bij de beslissing.

Informatiecampagne

Sinds maart 2018 lezen patiënten in de verwijsbrief naar CWZ hoe zij zich met de 3 goede vragen kunnen voorbereiden op het gesprek met de dokter. Ook patiëntenfolders en de website gaan hen wijzen op de 3 goede vragen. Huisartsen in de regio zijn op de hoogte van de CWZ-campagne. De zorgverleners in CWZ worden gecoacht en getraind om het gebruik van de 3 goede vragen te stimuleren en de dialoog met de patiënt op te zoeken.

Goed instrument

De campagne '3 goede vragen' is een initiatief van Patiëntenfederatie NPCF en de Federatie van Medisch Specialisten. De ervaringen van andere zorginstellingen laten zien dat het een goed instrument is om patiënten meer te betrekken bij besluiten over hun zorg. CWZ adviseert patiënten altijd al om zich goed voor te bereiden op het polikliniekbezoek en een vertrouwd iemand mee te nemen naar belangrijke gesprekken. De 3 goede vragen zijn daar een goede aanvulling op.