Informatie-app

De app van orthopedie geeft reminders, informatie over behandelingen en filmpjes met oefeningen.

Dankzij het internet en digitale media zijn patiënten beter op de hoogte en meer betrokken bij hun zorg. Afdeling orthopedie haakte in op deze behoefte en ontwikkelde een eigen informatie-app.

Filmpjes
De gratis app geeft informatie over behandelingen, filmpjes met oefeningen en korte filmpjes van de artsen. Na een paar maanden tijd was de app al meer dan 2.300 keer gedownload en meer dan 162.000 keer bekeken. Verpleegkundig specialist Keetie Kremers-van de Hei was nauw betrokken bij de ontwikkeling en vertelt erover.

Spannend
‘Een operatie is vaak spannend. Iemand krijgt in korte tijd een hoop informatie en we weten dat daar niet veel van blijft hangen op zo’n moment. Door de app kunnen we de juiste informatie op het juiste moment geven. De dag voóór de operatie krijgt de patiënt bijvoorbeeld om elf uur ’s avonds via de app een herinnering dat hij na middernacht niets meer mag eten. Mensen vergeten nu niet meer dat ze nuchter naar CWZ moeten komen. We hoeven dus minder operaties te verzetten.’

Persoonlijker
‘Na het downloaden van de app kiest de patiënt het type operatie en de datum waarop deze plaatsvindt. Daarna krijgt hij een tijdlijn te zien met informatie over wat hem te wachten staat vóór, tijdens en na de operatie. De app geeft ons ook de mogelijkheid om korte vragen te stellen. We vragen bijvoorbeeld naar de pijnscore vóór de behandeling, 2 dagen na thuiskomst, en na 6 en 8 weken. Zo weten we of de pijnstilling die mensen meekrijgen voldoende is. In de toekomst willen we de app nog persoonlijker maken. De patiënt ontvangt dan afspraakherinneringen. En als hij bijvoorbeeld 2 keer een pijnscore aangeeft van 5 of hoger, krijgen wij een melding om contact met de patiënt op te nemen.’ 

Voorbereiden op 1e afspraak via de app

Verpleegkundig specialist Keetie Kremers-van der Hei: ‘We onderzoeken of we de app ook kunnen inzetten om mensen beter voor te bereiden op de eerste afspraak in het ziekenhuis. Het consult is te kort om iemand goed te informeren, waardoor die nu eigenlijk niet goed weet waarover hij beslist. Idee is om mensen al vijf dagen voor het consult iedere dag een informatief filmpje te sturen. Een goed voorbereide patiënt kan dan samen met de behandelaar een goede beslissing nemen over de behandeling. Ik denk dat een app hét communicatiemiddel voor patiënten van nu is.’

De betrokken patiënt = een CWZ-ambitie

De informatie-app van orthopedie past bij de CWZ-ambitie om patiënten actief bij hun zorg te betrekken.