Osteoporose voeding en bewegen

Extra aandacht voor voeding, bewegen en leefstijl is belangrijk om botten sterk te houden bij osteoporose.

Bij osteoporose (botontkalking) is de afbraak van de botten vergroot, waardoor de botten verzwakt zijn. Botten hebben net als de rest van het lichaam goede voedingstoffen en beweging nodig. 

Voeding bij osteoporose

Calcium
Calcium (kalk) uit de voeding is belangrijk voor de aanmaak van nieuw bot en het in stand houden van bestaand bot. Calcium wordt uit de darmen opgenomen. Wanneer er te weinig calcium in de voeding zit, betekent dit een aanslag op de voorraad calcium in het bot. Daarnaast verliezen wij elke dag wat calcium, vooral via de urine. Dit verlies moet dus aangevuld worden. Calcium zit in:

  • melk en melkproducten (zoals yoghurt, vla, kwark) en kaas
  • een mindere hoeveelheid calcium zit in brood, groente, peulvruchten en noten.

Vitamine D
Vitamine C zorgt ervoor dat calcium uit de voeding beter wordt opgenomen en is een bouwstof voor de botten. Vitamine D wordt in het lichaam zelf gemaakt onder invloed van ultraviolette (UV) straling van daglicht. Buitenlucht is dus van essentieel belang voor een gezonde botvorming. Vitamine D zit ook in:

  • halvarine, margarine en bak- en braadproducten
  • vette vis
  • eieren
  • vlees
  • volle melkproducten.

Voor jonge kinderen, zwangere vrouwen, ouderen, mensen met een getinte huidskleur en mensen die weinig buiten komen geldt het advies om extra vitamine D te nemen. Deze groepen hebben namelijk meer vitamine D nodig dan ze uit zonlicht en voeding kunnen opnemen.

Supplement calcium of vitamine D
Bij CWZ kunt u voor de behandeling van osteoporose terecht bij het osteoporose spreekuur. Van de specialist ontvangt u gerichte adviezen voor het gebruik van calcium- en/of vitamine D tabletten. U krijgt hiervoor een recept mee indien nodig.

Voor begeleiding op gebied van voeding kunnen we u verwijzen naar de afdeling diëtetiek.

Bewegen en leefstijl bij osteoporose

  • Naast voeding hebben de botten ook beweging nodig. Als het lichaam beweegt, moeten de spieren, botten en gewrichten een inspanning leveren. Deze ‘botbelasting’ vertraagt de botafbraak. Bewegen helpt dus om de botten langer sterk te houden. Daarom is het goed om elke dag bewust aan lichaamsbeweging te doen.
  • Roken en alcoholgebruik hebben een negatief effect op het ontstaan van osteoporose. Hiermee stoppen is dan ook een belangrijk advies.

Folder

Praktische informatie

Maatregelen corona

Houd u aan de corona-maatregelen van CWZ om besmetting te voorkomen.

Wat neemt u mee?

Bij elke afspraak neemt u mee: een geldig legitimatiebewijs voor identificatie, CWZ-registratiekaart, actueel medicijnoverzicht (AMO), zorgpas.

Bereid u goed voor

Bedenk thuis al wat u tijdens uw afspraak wilt vragen. Als u goed op de hoogte bent, neemt u besluiten die passen bij uw persoonlijke situatie. Dit heet samen beslissen.

Melden bij een Meldpunt

U meldt zich voor een afspraak bij een Meldpunt. U kunt zich aanmelden met uw identiteitsbewijs bij een aanmeldzuil of bij een medewerker.

MijnCWZ

Via het beveiligde patiëntportaal MijnCWZ kunt u thuis uw persoonlijke en medische gegevens inzien die bij ons bekend zijn.